Drama

The Homesman

Het scenario zwalkt en de vrouwenrollen zijn mager

Of hij met haar wil trouwen, vraagt Mary Bee Cuddy (Hilary Swank) aan de man die bij haar is komen eten. De vraag komt uit het niets en wordt even abrupt beantwoord. Nee, zegt haar gast snel, Mary is te lelijk en te bazig.

Het is een hard leven voor een vrouw alleen in het Nebraska van 1854. Mary staat haar mannetje, maar kan best wat hulp ­gebruiken bij het runnen van haar boerderij. Vandaar dat ze iedere ook maar half geschikte man ten ­huwelijk vraagt. Zonder ­succes: de mannen in haar omgeving laten liever een vrouw uit het geciviliseerde Oosten komen, al is dat niet ­zonder risico. Lang niet iedereen is opgewassen tegen het barre pioniersbestaan op de droge vlakten van ­Nebraska.

Drie vrouwen in Mary¿s gemeenschap zijn al gek geworden. Ze moeten worden teruggebracht naar familie in Iowa, maar geen man heeft zin in de zware reis. Mary biedt zich aan. Samen met vrijbuiter George Briggs (Tommy Lee Jones), die ze heeft gered van dood door op­hanging, vertrekt ze met een huifkar vol gestoorde vrouwen naar het ­Oosten.

Voor regisseur en hoofdrolspeler Tommy Lee Jones is dit bekend ­terrein: hij speelde vaker in westerns en regisseerde The Three Burials of ­Melquiades Estrada (2005), een geslaagde ­moderne variant op het genre. Ook The Homesman, naar een roman van de Amerikaanse auteur ­Glendon Swarthout, geeft een eigen draai aan de klassieke western ¿ alleen al omdat er zoveel vrouwen in voorkomen.

Na de première op het festival van Cannes werd de film zelfs feministisch genoemd vanwege het sterke karakter van Mary Bee Cuddy en de aandacht voor het lot van vrouwen in 19de-eeuws Amerika. Maar goed ­beschouwd is The Homesman alles­behalve vrouwvriendelijk. De drie gekke dames worden nooit meer dan hysterische karikaturen, terwijl de ­intrigerende Mary steeds meer in de schaduw komt te staan van Briggs. Als er al een boodschap in de film zit, is het dat ook sterke vrouwen niet zonder man kunnen.

Bovendien lijkt Jones het leed van Mary en de doorgedraaide vrouwen nauwelijks serieus te nemen. Het zwalkende scenario combineert loodzware ernst met simpele humor. Dat doet de film geen goed: na ieder opgewekt intermezzo is The Homes­man minder krachtig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden