The Hightone Record Story

Goed geoliede nostalgie

Hightone Records uit Chicago bestaat nog net geen 25 jaar, maar kon kennelijk niet langer wachten met het uitbrengen van een box met de geschiedenis van het label.
Die begint in 1983 met Robert Cray's Bad Influence - geen slechte start voor een van oorsprong blueslabel - en bereikte in verkoopcijfers gemeten zijn voorlopige hoogtepunt met Heartbreaker van Ryan Adams. Waarmee meteen al duidelijk is dat Hightone zich niet lang tot de blues beperkte.

Van de vier cd's in de box is er één voor bluesartiesten gereserveerd, met naast Cray ook Pinetop Perkins, R.L. Burnside en Louisiana Red. Dat de andere cd's Rock, Country en Singing Songwriters & Other Folk als label kregen, is vrij willekeurig. De scheidslijnen tussen die genres laten zich moeilijk trekken; nogal wat rock klinkt naar country en omgekeerd. Buddy Miller doet zelfs in alle drie de genres mee.

Veel maakt het niet uit, omdat door alles heen de hartenklop van Hightone te horen is: vette, ronkende, galmende, goed geoliede nostalgie. De artiesten die voor Hightone opnemen staan in een traditie en komen daar rond voor uit. Een enkeling als Dave Alvin morrelt aan de afspraken, maar mannen als Dale Watson, Dallas Wayne, Dick Dale en Big Sandy zien het vooral als hun missie het verleden levend te houden.

De leukste cd is de rommelzolder met singing songwriters, met Po'Girl, Julie Miller en vooral Jimmie Dale Gilmore met zijn ijzingwekkende liefdesdrama Dallas. Dankzij Hightone wordt er ook buiten Nashville volvette country gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden