TheaterrecensieThe Great Gatsby

The Great Gatsby van Toneelgroep Maastricht biedt vooral de nadelen van het musicalgenre ★★☆☆☆

Zo wonderlijk als de keuze voor Jeroen van Koningsbrugge klinkt, zo pakt die op toneel ook uit.

Jeske Van de Staak, Dries Vanhegen en Jeroen van Koningsbrugge (r.) in The Great Gatsby bij Toneelgroep Maastricht.Beeld Ben van Duin

Hij is een oneindig fascinerende figuur uit de wereldliteratuur: Jay Gatsby. Gatsby, tot leven gebracht door F. Scott Fitzgerald in zijn roman The Great Gatsby (1925), symboliseert de illusie van de Amerikaanse droom en hoe die door materieel gewin zou kunnen worden gerealiseerd. In zijn roman toont Fitzgerald messcherp hoe goedbedoelende dromers uiteindelijk door het hyperkapitalisme worden vermalen.

De mysterieuze Gatsby is in films eerder belichaamd door acteurs van haast buitenaardse charme: Robert Redford en Leonardo DiCaprio. Hij is een romanticus en fantast, zoals hij bovenmenselijk volhardt in het terugveroveren van zijn (opportunistische) jeugdliefde Daisy Buchanan. Voor haar vergaart hij zijn astronomische rijkdom, voor haar verandert hij zijn verleden en zijn naam. Voor zijn omgeving is Gatsby aanvankelijk een figuur van mythische proporties, een charmeur met een magnetische aantrekkingskracht. Vandaar wellicht ook die keuze van acteurs. Redford. DiCaprio. Jeroen van Koningsbrugge.

Ja, ook Jeroen van Koningsbrugge, want hij speelt Gatsby nu in de toneelversie bij Toneelgroep Maastricht. Zo wonderlijk als die castingkeuze klinkt (was Barry Atsma al bezet?), zo pakt die op toneel ook uit. Van Koningsbrugge kan veel, maar een mysterieuze, hypnotiserende figuur is hij niet. Een sterke toneelacteur evenmin; nimmer is hij de even mythische als kwetsbare man die hij hier zou moeten zijn, behalve misschien in het begin, als hij met zijn schuurpapieren stemgeluid een paar kloeke powerballads zingt.

Sopraan Lies Verholle (midden) in 'The Great Gatsby'.Beeld Foto Ben van Duin

En zo maakt regisseur Servé Hermans nog een paar fatale fouten.

Als artistiek leider in Maastricht, samen met Michel Sluysmans, is Hermans medeverantwoordelijk voor de opleving van het gezelschap sinds 2017. Eerder regisseerde hij onder meer het succesvolle theaterspektakel Pinkpop, dat met grote gebaren en volop muziek dicht tegen de musical aanschurkt.

In deze Gatsby treffen we helaas vooral de nadelen van het musicalgenre: oppervlakkig verhaallijntje, houterig spel en gefiguurzaagde personages. Dit is een musical die probeert een kameropera te zijn. Wat je dan krijgt, is kitsch.

De helft van de acteurs speelt nodeloos geëxalteerd enkel de buitenkant van hun personage. Dat maakt de Daisy Buchanan van musicaltalent Jeske van de Staak een oppervlakkig materialistisch meisje, voor wie je geen greintje sympathie voelt. Rogier Philipoom als haar man is een geestige, maar eendimensionale schurk. Over de gehele linie ontbreekt het merkbaar aan spelregie.

Positieve uitschieters zijn Anne-Chris Schulting en Daan van Dijsseldonk, die erin slagen nog iets van raffinement in hun rol aan te brengen. Maar de oppervlakkige bewerking van Simon Levy, die focust op het dunne liefdesplotje, geeft hun weinig houvast. De tekst is ongeïnspireerd en vlak. Van een voelbare relatie met het heden, zoals beloofd in het programmaboek, is al helemaal geen sprake.

Anne-Chris Schulting en Daan van Dijsseldonk in 'The Great Gatsby'.Beeld Foto Ben van Duin

Dankzij sopraan Lies Verholle kent The Great Gatsby nog wel een paar wonderschone muzikale momenten. Maar verder resteert vooral droefenis om deze gemiste kans.

The Great Gatsby