The Gift

Opvallend zijn haar onorthodoxe instrumentbezettingen en warme, praatzingende stem

Ondanks het flinke aantal jazzzangeressen op de conservatoria, staat er zelden een improviserend vocaliste op met karakter, eigenwijze aanpak en persoonlijke benadering. Het is daarom fijn dat Susanne Abbuehl na lange tijd heeft besloten een nieuwe cd te maken. De Zwitserse, die vijftien jaar geleden op het Haagse conservatorium opdook, is niet geïnteresseerd in de vocale jazztraditie. Opvallend zijn haar onorthodoxe instrumentbezettingen (bijvoorbeeld in duo met basklarinet) en warme, praatzingende stem. Op haar derde ECM-plaat gaat ze hiermee door.

Abbuehl vertelt teksten van dichters als Emily Dickinson. Denk niet aan een droge voorlezing, maar aan een hoogstpersoonlijke interpretatie. Zelden spatzuiver, juist de voor haar kenmerkende, onvoorspelbare kleuren en frasering intrigeren. Soms donker en zwoel, vervolgens superkwetsbaar in het hoge register.

De tekst, zang en instrumenten opereren in een gelijkwaardige harmonie. De sfeer is vooral geheimzinnig en ingetogen in een combinatie van harmonium (Wolfert Brederode), flugelhoorn (Matthieu Michel) en fluisterende kwasten over de percussie (Olavi Louhivuori).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden