The Gift is niet origineel, wel kundig

Wanneer verandert iets te veel goede wil in een tikje vreemd en vervolgens passief-agressief gedrag? Wanneer voelt een uitnodiging als een bedreiging en hoe maak je duidelijk dat je liever met rust wil worden gelaten?

null Beeld X
Beeld X

Het knappe, geslaagde stel Simon en Robyn wordt na hun verhuizing benaderd door een oud schoolgenootje van Simon, Gordo, ooit het sulletje van de klas. En dat wordt allengs minder aangenaam. Griezelig is het moment waarop Gordo toevallig een blik werpt op hun koelkastdeur; daar hangt een briefje met zijn naam en telefoonnummer, waarop 'Gordo' is veranderd in 'weirdo'. Zonder iets te zeggen verlaat Gordo vervolgens het huis.

De beweegredenen van de hoofdpersonages zijn doortimmerd en voelen logisch, waardoor ruimte ontstaat voor suspense met een lange adem. Dat het uit de hand loopt, is overigens vanaf de eerste ontmoeting wel duidelijk. Origineel is deze stalk-thriller dan ook niet. Wel werkt hij kundig toe naar het moment waarop een geheim uit het verleden nieuw licht schijnt op gedrag in het heden. En dat werkt, omdat de personages zich geen moment in een hokje laten vangen. Gordo is griezelig, vriendelijk én beklagenswaardig, Simon is weldenkend én kil, Robyn gastvrij én naïef. Dankzij hun 'echte' mensen is de laatste, groteske plottwist van The Gift behapbaar.

The Gift Regie: Joel Edgerton.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden