Drama

The Ghost Writer

Een light-versie van Polanski

250.000 dollar voor een maand anoniem herschrijf-werk op een afgelegen eiland, het aanbod is simpelweg te aanlokkelijk om af te slaan. Dus reist het hoofdpersonage van The Ghost Writer, een flegmatieke en wat cynische Britse beroepsbiograaf (Ewan McGregor), die de film lang niet bij naam wordt genoemd, naar de noordelijke oostkust van de Verenigde Staten om daar zijn nieuwe onderwerp op te zoeken; oud-premier Adam Lang, die Groot-Brittannië tijdelijk heeft verlaten voor een lezingentour.

De klus: Langs stroperige memoires opfrissen, opdat de uitgeverij – die na het aftreden van de politicus tien miljoen dollar heeft neergeteld voor de internationale rechten – iets van de investering terug kan verdienen.

Als ghostwriter staat hij bekend om zijn smeuïge, niet al te zeer door feiten gehinderde proza, waarin hij de levens van de sterren optekent. Maar, zoals hij en zijn gehaaide agent de uitgeverij met veel pathos duidelijk weten te maken, dat is dan ook zijn kracht; de mens achter de politicus naar voren brengen, een meeslepend verhaal vertellen.

Veel van de lol en spanning in Roman Polanski’s verfilming van de thriller van Robert Harris (in Nederland vertaald als Geest) zit in de manier waarop de personages elkaar continu beduvelen en de schijn ophouden. De geestschrijver lijkt de opdracht van zijn leven te strikken, en te profiteren van de desperate uitgevers, maar die bezitten uiteraard nog een eigen agenda. Want waarom wordt de huurschrijver na het verlaten van het kantoor direct overvallen door twee mannen op een motor? En hadden er niet iets meer alarmbellen moeten afgaan bij het besef dat zijn voorganger, de ghostwriter die de eerste versie van het boek schreef, onder verdachte omstandigheden in zee is verdronken, toen hij het eiland waar Lang resideert trachtte te verlaten?

De moeizame totstandkoming van de boekverfilming, die begin dit jaar op het filmfestival van Berlijn in première ging, en daar werd bekroond met een Zilveren Beer, was al goed voor een uitgebreide berichtenstroom in de media, en het exacte verloop zal ooit wel worden opgetekend in de nog te verschijnen biografieën van de filmregisseur. Polanski (76), in juridische problemen geraakt vanwege zijn nooit afgeronde zedenzaak in het Amerika van de jaren zeventig, overzag de montage van The Ghost Writer vanuit een Zwitserse cel, en onder huisarrest in zijn villa te Gstaad.

Het is verleidelijk om in zijn film verwijzingen te zien naar het echte leven van de cineast, wanneer oud-premier Lang kort na het arriveren van zijn nieuwe ghostwriter een door de wereldpers belegerde gevangene van zijn bunkervilla wordt. Het internationale strafhof vraagt om zijn uitlevering, vanwege de (dood)gemartelde terroristen die hij ooit aan de CIA overdroeg. De Britse auteur Harris, die tevens meeschreef aan het script, modelleerde zijn personage naar Tony Blair.

Alhoewel Polanski dicht bij het originele boek blijft, regisseert hij The Ghostwriter niet als een klassieke politieke thriller. Elk van de personages vergroot hij net een tikje uit, zodat de filmversie eerder amusant is dan bloedstollend. Zo doet oud-James Bond Pierce Brosnan in zijn presentatie geen moment aan Blair denken, maar haalt hij veel uit zijn scènes als een weinig intellectuele, maar zeer van zichzelf overtuigde Lang, die niet beter weet dan dat zijn hele omgeving in zijn dienst staat. Ook McGregor past prima bij die regiekeuze, in de hem bekende rol als minder krachtdadige doch charmante held. Hij stuit op een complot - Langs verleden bevat nog wat zwarte gaten – en biedt onderwijl afleiding voor Langs echtgenote, die verbitterd is omdat de oud-premier op zijn beurt al jarenlang afleiding zoekt bij zijn secretaresse (

p://www.cinema.nl/personen/25723/kim-cattrall" target="_blank">Sex and the City diva Kim Cattrall).

Alhoewel opgetuigd met enkele Polanskiaanse trekjes; seksualiteit verstoort de machtsverhoudingen, en claustrofobie krijgt vat op de personages, kruipt de wat plompverloren, of zelfs gemakzuchtig, eindigende film niet onder de huid zoals het beste, meer obsessieve werk van de regisseur. The Ghostwriter is Polanski-light.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden