Theaterrecensie The Gentle Woman

The Gentle Woman is een originele omkering van analoge en digitale wereld, maar de inhoud is voorspelbaar (drie sterren)

Hoofdrolspeler Lineke Rijxman is nog de grootste attractie met haar subtiele vertolking.

Rosa van Leeuwen en Lineke Rijxman in The Gentle Woman. Beeld Sanne Peper

Wie ben jij online? Simpel: je bent een slordige optelsom van je Tinderprofiel, je Facebookstatus, je Googlezoekopdrachten en je cookies. Je bent een hypochonder omdat je googelde op ‘hartkanker’, een slet omdat een seksfilmpje online kwam en - op bepaalde fora - een slechte moeder omdat je je kind hebt gevaccineerd. Dit profiel is natuurlijk slechts een vage, vervormde echo van wie je echt bent, want met het atypische en het onmeetbare weten algoritmen geen raad. En toch: hoe meer tijd we online doorbrengen, hoe werkelijker het wordt. Kunnen we daar nog aan ontsnappen? En zo ja, hoe?

Schrijver Jibbe Willems en regisseur Davy Pieters onderzoeken dit in The Gentle Woman bij Mugmetdegoudentand, een fascinerende voorstelling waarin analoog en digitaal liefdevol op elkaar botsen. Actrice Lineke Rijxman speelt een vereenzaamde vrouw die merkt dat haar onbeteugelde digitale gedrag vergaande consequenties heeft op haar belevingswereld en persoonlijkheid. Ze zoekt – online – hulp bij een digitale therapeut, geestig mechanisch gespeeld door Rosa van Leeuwen. Die biedt – na het invullen van eindeloze gestandaardiseerde vragenlijsten – hulp in de vorm van de ‘digital suicide machine’ (DSM), een online dienst om te ontsnappen uit de digitale kooi. Er is, kortom, geen ontsnappen uit dit krankzinnige universum.

De analoge re-enactment van de digitale wereld, met echte acteurs en een tastbaar decor, is een originele omkering die in The Gentle Woman overtuigend wordt uitgevoerd. Inhoudelijk is de materie echter voorspelbaar, en de poëtische,  gefragmenteerde tekst van Jibbe Willems leidt niet tot nieuwe inzichten. Uiteindelijk is actrice Lineke Rijxman de grootste attractie, met haar subtiele, haast transparante en roerende vertolking van een heel gewone, zoekende vrouw, haar dromen en haar zelfbedrog.

Lineke Rijxman in The Gentle Woman. Beeld Sanne Peper

The Gentle Woman van Mugmetdegoudentand. 25/9, Frascati, Amsterdam. Tournee t/m 31/10.