Drama

The Duchess

Fijn, zij het wat lang kostuumdrama

Als de Hertog van Devonshire haar op de avond van hun huwelijk laagje voor laagje heeft uitgekleed, zoomt de camera in op de blote rug van de piepjonge hertogin en worden de striemen zichtbaar die haar strak aangesnoerde korset hebben achtergelaten. Het moet worden gezien als metafoor voor de rest van haar leven.

Het is 1774. Georgiana Spencer – zeventien jaar jong; mooi; goed in vreemde talen, paardrijden en dansen – is door haar moeder uitgehuwelijkt aan een van de machtigste mannen van Engeland. ‘Ik heb hem maar twee keer gezien. Houdt hij echt van me?’ wil zij weten. ‘Zeker’, antwoordt moeder. ‘Jullie worden vast heel gelukkig.’ Niet dus. De hertog geeft alleen om zijn honden. Van zijn vrouw verlangt hij een zoon, die zij hem maar niet kan geven.

De Engelse regisseur Saul Dibb portretteert Georgiana als een vrijgevochten, geëmancipeerde en sociale vrouw; een soort vroege Lady Di. Als een stijlicoon annex mediafiguur die dagelijks in de roddelrubrieken van de krant staat, met tekeningen erbij, en toneelschrijvers opstookt haar man in hun stukken op de korrel te nemen. Met de leider van de Whig partij, waarvoor ze stemmen werft, neemt ze de politieke agenda door. ‘Je bent vrij of je bent niet vrij’, is haar reactie op een hervormingsplan. ‘Niet een beetje vrij.’

Keira Knightley (Atonement) en Ralph Fiennes kunnen er weinig aan doen dat de beweegredenen van de hertogin en hertog ondoorgrondelijk blijven; The Duchess lijkt nauwelijks bedoeld als betrouwbaar biografisch portret.

Wat rest is een fijn, zij het wat lang kostuumdrama (ruisende rokken, torenhoge pruiken, enorme hoeden) over vrijheid, vriendschap en overspel, uiterlijke schijn en de grenzeloosheid van een moederhart.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden