Review

The Drop stijgt niet ver uit boven de middelmaat

The Drop
Drama
Regie: Michael Roskam
Met: Tom Hardy, James Gandolfini, Noomi Rapace, Matthias Schoenaerts
In 36 zalen. 106 minuten.

James Gandolfini en Tom Hardy in The DropBeeld Fox Searchlight Pictures

The Drop moet het hebben van sfeer en spel, niet van de misdaadverwikkelingen.

Je kan 'm makkelijk onderschatten: barman Bob Saginowski (Tom Hardy), het hoofdpersonage en de verteller uit het misdaaddrama The Drop. Hij mompelt en is wat schuw, klinkt niet al te slim. Neefje van eigenaar Marv (James Gandolfini, in zijn laatste rol), die ooit gezag had in de ruige buurt van Brooklyn, zo iemand die terugblaft tegen de soms criminele clientèle van zijn bar.

Dat was toen. Of, zoals Bob uitlegt: Marv knipperde één keer met zijn ogen, toen was het voorbij.

Wet van de straat: harde man moet altijd hard zijn. Wie eenmaal wijkt voor een ander is zijn positie voorgoed verloren, als een wolf in een roedel.

Nu zijn Marv en zijn neefje overgeleverd aan de grillen van een Tsjetsjeense misdaaddon, die een nachtkroegen-netwerk inzet voor het collecteren van zwart geld; 'the drop'.

In zijn eerste overzeese speelfilm stuurt de Vlaamse regisseur Michael Roskam (Oscarnominatie voor Rundskop) de blik van zijn publiek steeds weer bij: kijk nou nog eens naar die Bob, hoe die wikt en weegt, bij elk contact. Dan, heel geleidelijk, worden ze zichtbaar; de signalen dat geweld deze jongen misschien minder afschrikt dan zijn afwachtende aard doet voorkomen.

Ideaal materiaal voor de Britse acteur Hardy (The Dark Knight Rises, Locke), die zijn postuur en blik zowel tot kooivechter als bleue jongeman kan plooien. De Brit is de meer aaibare os vergeleken bij Matthias Schoenaerts, de ster uit Roskams vorige speelfilm Rundskop, die hier ook opdraaft.

Zodra Bob in een melodramatische wending in The Drop zowel een beschadigde pitbullpup als een beschadigde vrouw (Noomi Rapace) onder zijn hoede krijgt, dringt de vorige hoeder (Schoenaerts) van het stel zich op agressieve wijze in zijn leven.

De misdaadverwikkelingen die de voornaamste verhaallijn voortstuwen - enkele overvallen, gehannes met geld - stijgen niet ver uit boven de middelmaat; The Drop moet het hebben van sfeer en genuanceerd spel, van acteurs die altijd aangenaam zijn om naar te kijken. Gandolfini speelt een minder fortuinlijke, meer kwetsbare variant op zijn maffioso in The Sopranos. Nog steeds gevaarlijk, maar dan als een gewond dier.

Roskam biedt een Darwinistische kijk op het Amerikaanse misdaadgenre: de opkomst van een zachte harde man.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden