RECENSIE

The dissappearance of Eleonor Rigby: twee perspectieven, één verhaal

The Disappearance of Eleanor Rigby
Regie: Ned Benson.
Met: Jessica Chastain, James McAvoy, Ciaran Hinds, Isabelle Huppert
191 min., in 25 zalen

James McAvoy en Jessica Chastain in The Disappearance of Eleanor Rigby. Beeld Imagine Filmdistributie

Ze wil gewoon verdwijnen. De mogelijkheid hebben helemaal opnieuw te beginnen. Ze smeekt haar echtgenoot Connor (James McAvoy) er bijna om, vanuit haar ziekenhuisbed na een zelfmoordpoging. Hij reageert geschokt, maar niet veel later doet ze het toch. Ze verandert haar nummer en laat niet weten waar ze verblijft.

Wat is dat voor wreed spelletje dat Eleanor (Jessica Chastain) speelt? Waarom? In The Disappearance of Eleanor Rigby: Him volgt filmmaker Ned Benson de verwarde Connor, die gedwongen wordt nogmaals na te denken over hun relatie en al het andere dat hij in zijn leven als zekerheid opvatte. The Disappearance of Eleanor Rigby: Her toont dat Eleanor eigenlijk geen andere keuze meer had en volgt haar terwijl zij haar leven weer probeert richting te geven.

Het is een fascinerend experiment dat Ned Benson met zijn twee debuutfilms uitvoert. Twee keer hetzelfde verhaal, vanuit mannelijk en vrouwelijk perspectief. In Amerika werd een gemonteerde Them-versie in de bioscoop gebracht, de Nederlandse distributeur vertoont de twee ruim anderhalf uur durende films gewoon patsboem achter elkaar, als een geheel.

Dat is een opmerkelijke, maar ook slimme keuze. De films zijn namelijk prima los van elkaar te zien, maar het is de combinatie die het zo bijzonder maakt. Dan zal langzaam maar zeker gaan opvallen dat de gesprekken in Connors hoofd soms net iets anders klinken dan in dat van Eleanor. Dat herinneringen zich bij beiden focussen op andere elementen.

Meer dan een relatiedrama

Emotionele 3D maakt Benson, die schitterend wordt weergegeven door McAvoy en Chastain. Door het scenario worden ze opgezadeld met een tragedie die je hart al in duizend kleine stukjes breekt als je het je probeert voor te stellen, maar door hun spel gaat die last niet drukken. Daarbij worden ze geholpen door een stoet aan mooie bijrollen: Ciaran Hinds als Connors vader, Bill Hader als zijn vriend en Viola Davis als Eleanors professor.

Alle verwijzingen - zoals het Beatles-liedje uit de titel - zijn helemaal niet nodig. Ook zonder deze is het duidelijk dat The Disappearance of Eleanor Rigby veel meer is dan een relatiedrama. Het gaat over rouwverwerking, over onmacht in menselijke verhoudingen, over vriendschap, over identiteit, over generatieverschillen, over ouderschap, over liefde, over de werking van het geheugen. Over alles eigenlijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden