The Darkest Hour, Alle 30 NUHR en Las Hijas de Abril

De nieuwe oogst

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De V-specialisten kiezen hun favorieten, met onder meer een formidabele Gary Oldman als Winston Churchill.

Beeld uit The Darkest Hour

1. Film: Darkest Hour.

Regie Joe Wright.

Het is mei 1940. Nederland, België en Frankrijk worden opgerold in de Blitzkrieg. Chamberlain, die calculeerde op een verzoeningsgezinde Hitler, moet aftreden als Prime Minister. Nu is het aan zijn opvolger: wel of geen vredesbesprekingen met de nazi's? En zo belandt de bal bij de ongelikte Winston Churchill, een formidabele rol van Gary Oldman. Wat de film meeslepend maakt is de permanent aanwezige notie dat het Britse koninkrijk zich heel dicht bij onderhandelingen met de vijand bevond; een vergelijk met de nazi's dat de loop van de geschiedenis zou hebben verlegd.

2. Theater: Dumas / La Dame / De Sade

Door Maatschappij Discordia. Tournee t/m 8 maart.

In Dumas/ La Dame/ De Sade van Maatschappij Discordia wordt het door Alexandre Dumas geschreven toneelstuk over de tragische Marguerite Gautier uitgebeend tot een aantal cruciale scènes en gelardeerd met teksten van Markies De Sade. Discordia vermengt dit tot een theaterstuk dat intelligent en lichtvoetig tegelijk is, een mooie combinatie van schijnbaar achteloos toneelspelen en intense voorbereiding. Met drie erg goede actrices en als extra een dansante entr'acte van Jan Joris Lamers - even weemoedig als frivool. Dumas/La Dame/ De Sade is een exegese over liefde, lust en opoffering.

Hein Janssen

3. Cabaret: Alle 30 NUHR

door Niet Uit Het Raam. Tournee t/m 24 maart.

In dertig jaar maakten ze negentien voorstellingen, en uit al deze voorstellingen zal vanavond een scène of liedje voorbijkomen. Met die mededeling openen cabaretiers Joep van Deudekom, Peter Heerschop, Viggo Waas en Eddie B. Wahr de best-of-voorstelling van hun formatie Niet Uit Het Raam, kortweg NUHR. Het resultaat is strak uitgevoerd, met sterk spel over de hele linie en zorgvuldig gebruik van decorstukken, licht en muziek. Opnieuw bewijst NUHR de meerwaarde van groepscabaret: deze vier mannen halen het beste in elkaar naar boven.

Joris Henquet

4. Film: Las Hijas de Abril

Regie Michel Franco.

Waarom mag Abril niet weten dat haar dochter Valeria een kind krijgt? Dat is de eerste van vele vragen die schrijver-regisseur Michel Franco opwerpt. Zijn statische, even beeldschone als ijzingwekkende beelden lijken geduldig te wachten op onheil. Las hijas de Abril is ondanks alle Mexicaanse zon en zeewind een donker portret van een gebroken gezin. Een film waarbij je de mensen op het doek het liefst eigenhandig door elkaar zou willen rammelen. En die je vervolgens verslagen in je bioscoopstoel neerdrukt.

Kevin Toma

5. Theater: Woiski vs. Woiski

Door Orkater en Bijlmer Parktheater. Tournee t/m 31 maart.

Mooi om te zien dat een verhaal over hete hangijzers als identiteit en racisme ook eens op een bitterzoete manier verteld kan worden. Woiski vs. Woiski, een samenwerking tussen theatergroep Orkater en het Bijlmer Parktheater, is opgewekt muziektheater over het dieptragische leven van vader en zoon Woiski. Het waargebeurde verhaal is door Patrick van den Hanenberg opgeschreven in het boek Bruine bonen en kouseband. Daarop baseerde een team tekstschrijvers en regisseur Geert Lageveen deze voorstelling. Het resultaat is grappig en wrang tegelijk.

Vincent Kouters

6. Jeugdtheater: Spijker

Door de Toneelmakerij. Tournee 25 maart.

In de nieuwe tragikomedie Spijker (8+) worden ouders die door een vechtscheiding het belang van hun kind uit het oog verliezen aangepakt. Vader Theo en moeder Margreet vechten elkaar de tent uit maar hebben te veel schulden om apart te wonen, dus delen ze hun huis rigoureus door de helft. Zoon Spijker staat machteloos. Met Spijker heeft De Toneelmakerij weer een ernstig en grappig pleidooi in huis om vooral de stem van het kind te blijven horen.

Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.