Review

The Crown is nieuwste drug voor kostuumdramajunkies

Serie

De Volkskrant kijkt (nieuwe) series en bespreekt er elke week een. Vandaag: The Crown.

Foto rv

Eind augustus lanceerde Netflix hiphop-epos The Get Down, met een productiebudget van 90 miljoen dollar de duurste serie die het streamingplatform ooit had geproduceerd. Nauwelijks twee maanden later moet The Get Down die titel alweer afstaan aan Netflix' nieuwste megaproductie The Crown van 120 miljoen dollar.

The Crown, drama.
Gezien: aflevering 1 en 2 van seizoen 1.
Schrijver: Peter Morgan.
Met: Claire Foy, Matt Smith, John Lithgow
Te zien: 4/11, Netflix.

The Crown is geschreven en geregisseerd door Peter Morgan, die eerder de film The Queen schreef, en vertelt het verhaal van de jonge koningin Elizabeth II die in 1952 haar vroegtijdig overleden vader George VI opvolgt. Elk seizoen (er zijn voorlopig twee seizoenen besteld) bestrijkt een decennium uit het leven van de Britse koningin, waarin haar worsteling tussen haar ambtelijke zelf en de mens, echtgenote en moeder centraal staat. 'De twee Elizabeths zullen regelmatig met elkaar in conflict zijn', draagt haar grootmoeder Elizabeth op het hart voordat ze beëdigd wordt. 'The Crown must win, must always win.' En dan heeft ze natuurlijk ook nog te maken met een land dat na de Tweede Wereldoorlog op het punt van instorten staat en bijna alle hoop verloren heeft.

Dat The Crown Netflix' nieuwste kroonjuweel (sorry) moet worden, spat er gelijk in de eerste twee afleveringen van af. Van de prachtige intro tot het groots opgezette huwelijk tussen Philip en Elizabeth, tot de talloze kostuums (de replica van de trouwjurk was duurder dan de trouwjurk zelf), tot de indrukwekkende, mistige decors en de olifanten, nijlpaarden en giraffen die het echtpaar op hun reis in Kenia tegenkomt. The Crown is één groot visueel spektakel, doorregen met onderkoelde dialogen en politieke en koninklijke intriges; een stemmig drama in een vernis van stiff upper lip. Wat dat betreft zal de serie vanaf het eerste moment zonder twijfel de nieuwste drug voor kostuumdramajunkies wereldwijd worden.

Maar goed, ga je ook naar The Crown kijken als je geen Brit, monarchist of kostuumdramajunk bent? Want laten we wel wezen: er zijn natuurlijk spannendere premisses denkbaar (en beschikbaar) dan het naoorlogse wel en wee van een koninklijke familie.

Nee, waarschijnlijk niet. Maar wie een paar uur overheeft zal merken dat het hoogwaardige oer-Britse kwaliteitsdrama in combinatie met de grandeur van de productie en het gegeven dat het een waargebeurd verhaal betreft, zich al snel als een fluwelen onesie om je heen werpt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.