nieuws media

‘The’ Correspondent haalt middels crowdfunding 2,2 miljoen euro op en kan Amerikaanse tak opzetten

De Correspondent heeft de benodigde 2,5 miljoen dollar (2,2 miljoen euro) opgehaald om de Amerikaanse tak van het platform op te zetten. Een maand lang werd campagne gevoerd. 

De Correspondent - in NY - campagne - Beeld Amy Lombard

Ongeveer een etmaal voor het verstrijken van de deadline werd het streefgetal van de crowdfunding bereikt. In totaal hebben 43 duizend mensen zich als lid van ‘The Correspondent’ in geschreven.

Het leek er lang op dat het bedrag niet gehaald zou worden. Na drie weken stond de teller op zo’n miljoen euro. Pas toen mediaprofessor en Correspondent-ambassadeur Jay Rosen in The Daily Show verscheen en oprichter Rob Wijnberg bij CNN werd geïnterviewd, raakte de campagne in een stroomversnelling.

Hoofdredacteur Rob Wijnberg en uitgever Ernst-Jan Pfauth wonen al een jaar in New York om daar het voorbereidende werk te doen voor de lancering. Een belangrijk deel daarvan was het vinden van ambassadeurs die hun naam aan The Correspondent wilden verbinden. Dat werden onder meer Jimmy Wales, oprichter van Wikipedia, David Simon, schrijver van The Wire en The Deuce, DeRay Mckesson, activist van de Black Lives Matter-beweging en Rosanne Cash, muzikant, activist en dochter van.

Hoe De Correspondent The Correspondent probeert te worden

Bij aanvang van de campagne om The Correspondent te lanceren, spraken we met directeur Ernst-Jan Pfauth en hoofdredacteur Rob Wijnberg over hun Amerikaanse droom. Lees het stuk hier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden