Recensie Dance

The Cinematic Orchestra tintelt weer van levenslust ★★★★☆

Het Britse Cinematic Orchestra gold begin jaren nul als een uitloper van het chillout- en triphoptijdperk. De mengmuziek van jazz, trage hiphopbeats en vooral royale, soundtrackachtige orkestraties deed het geweldig op de plaat Every Day uit 2002. Maar klonk daarna, bij de opvolger Ma Fleur (2007), toch ook als muziek uit een ander tijdperk. Misschien mede om die reden liet bandleider Jason Swinscoe zijn project stilvallen, al volgden nog wat solide soundtracks.

Het label Ninja Tune heeft nu nieuw leven geblazen in het gezelschap, na een ruim tien jaar durende slaapsessie. En het album To Believe tintelt van levenslust. Vreemd hoe zoiets gaat in de muziek: The Cinematic Orchestra klinkt helemaal niet meer ouderwets, wellicht omdat de orkestrale jazz-sound en de ‘minimal music’ tegenwoordig ook weer terug te vinden zijn in vooruitstrevende jazz én dance, van Four Tet tot Floating Points.

De eerste composities zijn lichtvoetig maar doorwrocht en steeds horen we dezelfde motieven terugkeren. De dreigende elektronica in de toptrack A caged bird/ Imitations of life (met rapper en oude bekende Roots Manuva) krijgt  vleugels dankzij wervelende strijkers, om daarna zacht te landen naast een verstilde piano.

Daarna ebt de spanning even weg. Het stuk Wait for now/ Leave the world, met zangeres Tawiah, is zo zoet als een muzikale cupcake en het orkest dreigt hier even door de kitschgrens te breken. Maar dan slaat de plaat op magistrale wijze om. De laatste drie stukken zijn adembenemend, vooral als de elektronische puls van de synthesizers heel subtiel richting komt geven aan het filmische orkestwerk. Het slot A Promise met zangeres Heidi Vogel is een geestverruimend meesterwerk, en een van de sierlijkste muziekstukken die dit orkest ooit heeft voortgebracht.

Dance/Elektronisch

The Cinematic Orchestra

To Believe