The Breeders zijn herenigd en maken blijkbaar iets bijzonders in elkaar los

CD (pop) - All Nerve

Het is een kwart eeuw geleden dat The Breeders met Cannonball een van de allersterkste gitaarnummers uit de jaren negentig afleverde. Het was het liedje waarmee Kim Deal definitief bewees dat ze de Pixies helemaal niet nodig had om zich te bewijzen als fantastische frontvrouw.

The Breeders. Foto Marisa Gesualdi

Wat The Breeders zo goed maakte was dat ze bijna argeloos rake, melodisch sterke vondsten deden. Ze wekten op hun eerste twee platen de indruk alsof ze spelenderwijs hun liedjes componeerden.

Dat speelse gekoppeld aan brille maakte van The Last Splash, waarvan Cannonball afkomstig was, een bijzondere plaat die nog altijd even fris en eigenwijs klinkt.

The Breeders (pop)

Album: All Nerve
Label: 4AD/Beggars

Kim Deal bleek echter niet het type om haar band goed bij elkaar te houden. Met lange tussenpozen verschenen er nog twee albums, die allebei bezweken onder melig gedoe en stuurloosheid.

Voor All Nerve is de bezetting waarmee The Last Splash werd gemaakt echter weer herenigd, en nu klopt het allemaal weer. Kim Deal en haar zusje Kelley doen gitaar en zang, en hun grillen worden steeds in goede banen geleid door Josephine Wiggs (bas) en Jim Macpherson (drums).

En ineens zijn daar gewoon weer een paar sterke liedjes. Nervous Mary, Wait In The Car, All Nerve zetten meteen dat vreemde ongrijpbare sfeertje neer dat we ons van The Last Splash herinneren. Dat is moeilijk, want spontaniteit is lastig te veinzen. Maar dit viertal maakt blijkbaar iets bijzonders in elkaar los.

All Nerve klinkt nergens krampachtig, maar is ook geen allegaartje van melige invallen. Waar nodig klinkt de band geconcentreerd, al is de spanning er halverwege wel een beetje af. Het sterke Archangel's Thunderbird voorkomt dat je wederom je interesse verliest in de band die het nog altijd van briljante invallen moet hebben.