RecensieThe art of lace

The Art of Lace laat bewondering voor vakmanschap groeien ★★★☆☆

The Art of Lace in het Textielmuseum in Tilburg.Beeld Josefina Eikenaar/Textielmuseum

De eerste jurk die je ziet als je de tentoonstelling The Art of Lace binnenstapt, is een vreemde eend. Het is een ontwerp van Iris van Herpen, een sculptuur van ragdun, met een laser in kantpatroon gesneden hout; een onderjurk heb je wel nodig als je dit doorzichtige ding daadwerkelijk zou dragen. Is niet helemaal de bedoeling, natuurlijk, zo’n jurk is een museumstuk. Maar de jurk, hier, in deze tentoonstelling, is toch een buitenbeentje. Omdat ze niet van kant is. En alle andere jurken wel.

Meer dan veertig ontwerpen telt The Art of Lace, voornamelijk haute couture uit de jaren 2012-2018 van modehuizen als Chanel, Dior, Vuitton en Balenciaga. Rodeloperjurken zijn het, lang, chic, peperduur en van ingenieus bewerkte stoffen, allemaal op de een of andere manier gemaakt van of verrijkt met kant. Een speciaal type kant: Leavers-kant. Machinaal geproduceerd kant is dat, genoemd naar het weefgetouw waarop het gemaakt wordt, meestal in de omgeving van Calais, waar de producenten van oudsher gevestigd zijn. Dat worden er steeds minder: door Aziatische concurrentie dreigt de ooit bloeiende kantindustrie uit de regio te verdwijnen. Mede om de kantfabrieken die er nog wél zijn te promoten, werd tien jaar geleden het kantmuseum Cité de la Dentelle et de la Mode geopend. De tentoonstelling in het Textielmuseum in Tilburg komt in bijna ongewijzigde vorm uit dat museum in Calais.

Alberta Ferretti, collectie Haute Couture lente/zomer 2016.Beeld Robin, Haute Dentelle

Curator Sylvie Marot heeft flink achter de meewerkende modehuizen aangezeten om hun mooiste ontwerpen te kunnen showen. Dat is begrijpelijk: als het Leavers-kant goed genoeg is voor Chanel en Dior, is het dat ook voor de consumenten die zich aan hun jurken komen vergapen (zij het in minder prijzige vorm). Uit de zaalteksten en een onderhoudende audiotour blijkt hoeveel liefde- en handwerk er te pas komt aan het maken van – zelfs machinaal – kant. Het inrichten van de speciale weefgetouwen alleen al kost twee fulltimers twee maanden tijd.

Het is door dit soort weetjes en door de oogverblindende ontwerpen zelf, waaronder een bruidsjurk van Karl Lagerfeld waar meer dan duizend uur borduurwerk in zit, dat je bewondering voor het vakmanschap groeit. Maar prikkelen, bevreemden, amuseren of ontregelen doet de tentoonstelling weinig, daar is ze te keurig voor, met haar rijen avondjurken, terwijl kant toch ook sexy of woest ordinair kan zijn. Ook wordt nergens uitgelegd waarom we geen (hand)gemaakt kloskant zien, geen naaldkant en ook niet het goedkopere gebreide machinekant dat tegenwoordig op grote schaal in Azië wordt gemaakt. Dat past niet in de opzet van de tentoonstelling, vanzelf: vooral het kant uit Calais belichten. Maar in Tilburg hadden ze zich daar wel iets minder van mogen aantrekken en wat meer buitenissigheden naar binnen mogen halen, zoals die houten jurk van Iris van Herpen.

The Art of Lace

Tentoonstelling

★★★☆☆

Textielmuseum, Tilburg, t/m 10/5.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden