The Archandroid

Janelle Monáe is een ster voor de toekomst * * * *

De zwarte Amerikaanse zangeres Janelle Monáe maakte eerder al een mini-album Metropolis, Suite 1: The Chase, dat hier weinig deed. Maar met het volwaardige debuutalbum The Archandroid zou dat wel eens heel anders kunnen gaan. De plaat bevat de tweede en derde suite van Metropolis, een ouderwets scifi conceptalbum. In het cd-boekje lezen we dat Janelle Monáe uit 2719 komt en een afgezant Cindy Mayweather naar aarde heeft gestuurd.
Zal wel, maar ook zonder je in het verhaal te verdiepen, ontvouwt zich een even raadselachtig als rijk muzikaal universum. Prince en David Bowie zijn muzikanten met wie ze al is vergeleken. Los van de conceptuele aanpak die ze met hen gemeen heeft, is het vooral de enorm muzikaliteit en het lef dat ze met hen deelt.

Monáe schiet van funk naar folk en van soul naar kitscherige musicals. Bombastische ouvertures, overdreven gierende gitaren, en andere effecten waar je op z'n minst een keer of drie naar moet luisteren voordat je er aan went, maar dan slaat ergernis over alle pretenties toch over in bewondering.

Producer Sean 'Puffy' Combs claimt haar ontdekt te hebben, medewerking is er onder meer van OutKasts Big Boi. De conclusie kan na een mogelijk wat moeizame kennismaking niet anders zijn dan dat de popwereld er met Janelle Monáe een ster voor de toekomst bij heeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden