recensieAlexandre Tharaud

Tharauds slotdeel begint als stille piano mijmering en loopt uit op superieur gewriemel ★★★★☆

Beeld Tharaud

De Franse pianist Alexandre Tharaud maakt graag paardensprongen door de historie. Laatst maakte hij zich sterk voor tierelantijnen uit de barok, nu presenteert hij een live-cd met drie pianoconcerten, allemaal gloednieuw. In 2016, met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en dirigent Yannick Nézet-Séguin, speelde Tharaud de Nederlandse première van Left, alone, een compositie voor de linkerhand van de Deen Hans Abrahamsen (die zelf een beperking heeft aan de rechterhand).

Het is een aantrekkelijk stuk in zes korte delen. Soms spatten schrille fluiten als siervuurwerk uiteen, dan weer veroorzaken slagwerk en koper nerveus gedonderjaag. Bijzonder is het slotdeel: de muziek begint als een stille mijmering voor piano en loopt in het orkest uit op superieur gewriemel.

Tharaud verleidde ook de Franse componist Gérard Pesson en de Argentijnse Fransman Oscar Strasnoy tot nieuw werk. Ze schreven prima eendelige werken, de een lucide, de ander met humor.

Alexandre Tharaud

★★★★☆

Abrahamsen e.a.

Klassiek

Erato

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden