Thaise drukkerij print New York Times zonder kritisch artikel over economie

The International New York Times is in Thailand geprint zónder een artikel over de stagnerende Thaise economie dat oorspronkelijk op de voorpagina stond. In plaats van het kritische stuk stond er een leeg vlak op de pagina. De internationale versie van de Amerikaanse krant The New York Times geeft de Thaise drukkerij de schuld. Dit schrijft The Guardian.

De bewuste voorpagina. Beeld AFP

Zelfcensuur komt vaker voor in Thailand. In september was er sprake van een soortgelijke kwestie bij The International New York Times. Toen werd de krant in Thailand helemaal niet uitgebracht vanwege een stuk over de gezondheid van de koning. Zijn falende gezondheid wordt ook genoemd in het artikel van dinsdag, maar focuste vooral op de sfeer in het land nu het wordt geregeerd door ongekozen leiders.

'Geen commentaar'

Het artikel van de krant van dinsdag gaat over de Thaise economie. Daar gaat het niet goed mee. Thaise huishoudens kampen met de hoogste schulden van alle gezinnen in Azië. Overvallen en vermogensdelicten kwamen zestig procent vaker voor dan vorig jaar en de regerende militaire junta staat niet bepaald te popelen om de macht terug te geven aan politici. Een quote uit het artikel, afkomstig van een fruit- en groenteverkoper uit het land van de glimlach, luidt: 'Niemand voelt meer de behoefte om te glimlachen.'

Bij de blanco ruimte op de voorpagina en op pagina zes van de krant staat: 'Het artikel op deze plek is verwijderd door de drukkerij in Thailand. The International New York Times en de redactie hebben hier geen rol in gespeeld.' Wel was een foto, bedoeld ter illustratie bij het artikel, afgebeeld. Online is het artikel wel te lezen. Persbureau AFP schrijft dat de Thaise drukkerij, Eastern Printing PCL, geen commentaar wil geven op de kwestie.

Links de oorspronkelijke cover van de krant, rechts de versie die in Thailand verspreid is. Beeld AFP

Zieke koning

De editie van 22 september van The International New York Times werd in zijn geheel niet gepubliceerd in Thailand vanwege een stuk over de zieke Thaise koning. De gezondheid van koning Bhumibol, de langstzittende monarch ter wereld, laat al lange tijd te wensen over. In het stuk werd gesproken over hoe de opvolging van de koning de stabiliteit van het toch al fragiele politieke systeem in Thailand zou beïnvloeden. Het regeringssysteem in het land heeft regelmatig te maken met militaire coups. In Thailand zijn strenge wetten van kracht die het verbieden om de koninklijke familie te bekritiseren of te beledigen, op straffe van maximaal vijftien jaar gevangenisstraf.

In een mail aan alle abonnees in Thailand, met name expats, legde de directie van The International New York Times de situatie toen uit. 'Wij ondersteunen deze beslissing van de drukkerij niet', benadrukte de Amerikaanse uitgever. Het verwees abonnees naar de website van de krant, waar de volledige Aziatische editie dinsdag wel te lezen is.

Vorige maand meldde The International New York Times dat het land de productie in Thailand eind dit jaar stop gaat zetten wegens te hoge kosten.

Koning Bhumibol van Thailand. Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden