Review

Teus Nobel heeft een mooie volle toon

Teus Nobel geldt al een paar jaar als een van Nederlands grote beloftes in de jazz. De trompettist maakte in 2014 het mooie Legacy, waarop hij zijn jazzhelden eerde.

Dat doet hij in zekere zin ook op Social Music, dat hij maakte met gitarist en toetsenist Merlijn Verboom. Social Music (naar de term die Miles Davis als alternatief voor jazz bedacht) is een elektronisch, gelaagd album en klinkt stevig met soms een lekkere groove.

Nobel heeft een mooie volle toon, maar je ontkomt eigenlijk nergens op dit album aan de vergelijking met Miles Davis. Meteen in het openingsnummer, Walking the Dog, met overigens knap gitaarspel van Verboom, schieten de woorden Bitches en Brew te binnen, om het hele album niet meer weg te gaan.

Aanpak en sound mogen dan niet origineel zijn, muzikaal klopt het allemaal wel. Er wordt door beiden vaak prachtig gespeeld, terwijl de bijdragen van Joris Roelofs op basklarinet naar meer smaken. Fijn album dus en uiteindelijk zal Nobel zijn eigen sound wel vinden. Laat hem voorlopig nog maar even zijn oude helden volgen.

Teun Nobel en Merlijn Verboom
Social Music
Flyin' High Records/Painted Dog

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.