Test in Vlaanderen met verplichte reclame tijdens digitale tv-pauze

De Vlaamse SBS-groep, uitbaters van de commerciële tv-zenders Vier en Vijf, heeft een nieuwe manier ontwikkeld om reclame echt bij de kijker te krijgen. Digitale kijkers (en vrijwel iedereen kijkt digitaal) die programma's pauzeren, krijgen straks in plaats van het bevroren beeld een reclameboodschap te zien. Dat schrijft de Vlaamse krant De Tijd dinsdag.

Beeld anp

Beide zenders beginnen eind dit jaar met proefdraaien. De test is mogelijk omdat de Vlaamse SBS dit jaar is overgenomen door kabelaar Telenet. Dat bedrijf zorgt ervoor dat de digitale kastjes van de abonnees geschikt worden gemaakt voor het experiment. Intussen wordt er volgens de krant ook gesproken met de concurrerende tv-doorgever Proximus en zijn ook andere zenders in Vlaanderen - zoals VTM en de publieke omroepen 'welkom om het idee samen verder uit te werken'.

De nieuwe manier van adverteren is volgens de zenders nodig omdat adverteerders merken dat hun uitingen minder worden bekeken omdat kijkers via de digitale recorders makkelijker om reclameblokken heen kunnen. Ze zetten de recorder op pauze en kijken een paar minuten later verder als de reclame is afgelopen. Of ze nemen het programma op en kijken later, waarbij ze de reclameblokken direct overslaan.

Zo ziet de reclameboodschap er straks uit voor pauzerende digitale tv-kijkers in Vlaanderen. Beeld De Tijd

Ziggo

Vlaamse zenders en adverteerders zijn zodoende op zoek naar andere manieren om de kijkers te bereiken. Een al wel gebruikt voorbeeld is het direct sponsoren van programma's voor en na de uitzending: 'Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door...'. En bij online terugkijkdiensten wordt inmiddels veel gebruik gemaakt van niet weg te klikken reclames, zowel voor als tijdens de programma's.

Dit gebeurt ook in Nederland, zoals bij NPO Gemist en RTL Gemist. Van reclame tijdens het pauzeren van programma's via de digitale televisie is hier geen sprake. Ziggo, de grootste kabelaar van Nederland, laat desgevraagd weten 'hier niet mee bezig te zijn'.

In Vlaanderen maken mediabedrijven zich al jaren druk over het toegenomen digitaal kijken. In een brief uit 2010 vroegen alle gezamenlijke commerciële zenders al maatregelen van kabelaars Belgacom en Telenet. Ze schreven onder meer dat ze niet alleen reclame-inkomsten mislopen, maar ook potentiële klanten voor betaalde terugkijkdiensten.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden