NIEUWSRestitutie festivals

Teruggave geld festivalticket kan langer dan een jaar duren

Houders van tickets voor grote popfestivals als Lowlands en Pinkpop die hun geld terug willen vanwege de verplaatsing naar 2021, krijgen mogelijk pas dertien maanden na de oorspronkelijke festivaldatum restitutie. Daarover klaagt een aantal kaartjesbezitters.

Festivalgangers op Lowlands. Beeld ANP
Festivalgangers op Lowlands.Beeld ANP

Vorige week maakte het kabinet ­bekend dat evenementen tot 1 september niet mogen doorgaan, vanwege de coronacrisis. Veel organisatoren ‘verplaatsen’ hun festival daarom naar volgend jaar.

Kort na het begin van de crisis had de culturele sector het publiek al opgeroepen de kosten van tickets niet terug te vragen, om te voorkomen dat organisatoren in zwaar weer komen. Een alternatief is om een voucher te accepteren, waarmee een ander evenement van dezelfde organisator kan worden aangekocht.

Minister Ingrid van Engelshoven van Cultuur maakte duidelijk dat tickethouders hun geld moeten kunnen terugkrijgen. ‘Je kunt de consument niet dwingen zo’n voucher te accepteren’, zei ze eind maart.

Wie nu probeert zijn geld terug te krijgen voor festivals van bijvoorbeeld de grootste organisator Mojo, krijgt de boodschap dat restitutie kan plaatsvinden ‘uiterlijk één maand na de nieuwe datum van het verplaatste evenement’. In het voorbeeld van Lowlands, dat eind augustus zou worden gehouden, betekent dit dat terugbetaling kan worden uitgesteld tot eind september 2021.

Vrijwel de hele evenementensector heeft zich achter een regeling geschaard waarin de nieuwe terugbetalingstermijn is opgenomen. Deze Regeling Ticketgelden Coronacrisis is begin april gepubliceerd op bewaarjeticket.nl en geldt voor honderden cultuur- en sportevenementen, maar ook voor theatervoorstellingen, concerten en tentoonstellingen.

Volgens de regeling blijven tickets van verplaatste evenementen geldig en wordt een voucher uitgereikt indien de nieuwe datum niet uitkomt.

‘Wij begrijpen dat dit voor sommigen ontzettend balen is’, zegt een woordvoerder van Mojo over de nieuwe restitutietermijn, ‘maar deze regeling is bedacht om de hele sector te steunen.’ Mojo is onder meer organisator van acht grote popfestivals die deze zomer stonden gepland. De nieuwe regeling is volgens het bedrijf goed uit te leggen, omdat de festivals niet zijn afgelast.

‘Die zijn doorgeschoven; alleen de datum is veranderd. Als je als kaart­koper volgend jaar toch niet naar Lowlands wilt, dan krijg je via Ticketmaster een tegoed op je account. Daarmee kun je gedurende twee jaar na afloop van het festival kaartjes krijgen voor andere evenementen van Mojo. Is er in die periode niets leuks voorbijgekomen, dan krijg je automatisch je geld teruggestort.’ Volgens Mojo gaat Ticketmaster ook een ruildienst mogelijk maken: fans kunnen hun kaartje voor een verplaatst festival verkopen aan een andere fan die nog geen ticket kon krijgen.

Degene die geen tegoed wil en ook niet zijn kaartje kan doorverkopen, moet lang wachten op restitutie. Dat kan lastig zijn voor iemand die door de crisis in geldproblemen is geraakt. In het geval van Lowlands volgt mogelijk pas over anderhalf jaar teruggave van de 220 euro die al in februari is uitgegeven.

De Mojo-woordvoerder: ‘Nogmaals: we begrijpen dat dit heel vervelend is, maar wij hebben dit ­beleid met de hele branche afge­sproken en houden ons aan die afspraak. De meeste reacties zijn ­trouwens positief.’

Volgens de tekst op bewaarjeticket.nl heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ook mee­gekeken bij het opstellen van de regeling. Een woordvoerder van deze onafhankelijke toezichthouder benadrukt dat de regeling niet door de ACM is goedgekeurd, die heeft alleen uitgangspunten gepubliceerd voor organisaties die vouchers willen uit­geven.

‘Als een consument de voucher niet accepteert maar zijn geld terug wil, dan moet hij dit binnen een redelijke termijn kunnen terugkrijgen’, zegt de woordvoerder.

Wat is een redelijke termijn? Daarover valt volgens haar geen uitspraak te doen. ‘In juridische procedures moet worden bepaald wat een redelijke termijn is. Dat hangt sterk van de omstandigheden af. En die zijn momenteel nogal bijzonder en zonder precedent.’

Mojo is, net als veel andere organisatoren, niet bij een geschillencommissie aangesloten. Dit betekent dat een tickethouder die zijn geld na overleg niet terugkrijgt, alleen nog naar de rechter kan stappen.

Niet iedereen heeft de lange restitutietermijn omarmd. Het festival Zwarte Cross laat weten dat in de maand juni ticketgeld kan worden ­teruggevraagd en dat dit uiterlijk 17 juli wordt teruggestort.

‘We hopen uiteraard dat onze bezoekers hun kaarten bewaren’, zegt een woordvoerder. ‘Maar misschien zijn er mensen die volgend jaar niet kunnen, of zelf in financiële problemen komen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden