Terminator Genisys biedt lege kijkervaring

Kijken naar deze Terminator voelt als het afwerken van een checklist met relikwieën uit het filmmuseum.

null Beeld filmdepot
Beeld filmdepot

'Je bent niets meer dan een relikwie', foetert verzetsstrijder John Connor tegen de grijzende Terminator, in dit vijfde deel van de filmserie waarin slimme, oorlogszuchtige machines de mensheid bedreigen in hun voortbestaan. Het is een ludiek onderonsje. Een oneliner waarop de door Arnold Schwarzenegger gespeelde gevechtsrobot, bekeerd tot het goede kamp, kan zeggen dat-ie weliswaar oud is, maar niet verouderd. Old, not obsolete. Denk daarbij zelf het sappig-gecultiveerde Oostenrijkse accent.

Voor de duvel niet bang

Emilia Clarke is niet meer weg te denken uit de hitserie Game of Thrones. Toch permitteerde ze zich een uitstapje naar de wereld van de actieblockbusters - als Sarah Connor is ze te zien in Terminator Genisys. Wat maakt haar zo populair?

Emilia Clarke Beeld AP
Emilia ClarkeBeeld AP

Die opmerking van Connor (gespeeld door de tamelijk beperkte Jason Clarke, wiens geschminkte littekengezicht meer opvalt dan zijn acteerprestaties) gaat naadloos op in de aaneenschakeling van verwijzinkjes die de film bij elkaar dient te houden. Terminator Genisys is een exponent van de behaagzieke nostalgie-industrie. Het is een film die inzet op hervertelling van filmklassiekers in het keurslijf van de moderne Hollywoodblockbuster. Het probeert daarmee zowel liefhebbers van de eerste twee delen (de scenaristen doen alsof nummer drie en vier niet bestaan) als de nieuwe, jongste doelgroep te plezieren.

Dat is pijnlijk mislukt. Kijken naar deze Terminator voelt als het afwerken van een checklist met relikwieën uit het filmmuseum. Klassieke scènes uit de films van James Cameron (uit 1984 en 1991) komen voortdurend in lichtjes aangepaste gedaante voorbij. Robot van vloeibaar metaal wandelt kalmpjes uit vuurzee: check. Schietpartij op politiebureau: check. Achtervolgingsscène met onlogisch log voertuig én motor: check. Context is overbodig, als het maar herkenbaar is. Sterk geschreven personages die je tot in je vezels laten voelen wat het betekent als de mensheid zijn einde nadert, zoals Linda Hamilton dat als Sarah Connor deed in Terminator 2, zijn nergens te bekennen.

Zonder interne logica

Tussen vier tijdsperioden en twee tijdslijnen hobbelt Terminator Genisys van het ene naar het andere moment, zonder interne logica. Abacadabra voor wie de eerste films niet heeft gezien, bovendien: de beeldje voor beeldje nagespeelde openingsscène van The Terminator uit 1984, waarin een naakte Schwarzenegger na een tijdreis in het verleden arriveert om Connors moeder te vermoorden, krijgt onmiddellijk een twist, waarmee de makers niet alleen het verleden van hun personages herschrijven, maar ook dat van de films waarin ze spelen.

Moeder Connor (Emilia Clarke) is ditmaal een inwisselbare actieheldin, enkel en alleen omdat een voorgekookte film als deze om zo'n personage vraagt.

De opkomst van computerprogramma Skynet, dat de vechtrobots op de mensheid loslaat, is heel modern te danken aan smartphoneverslaving - we zijn te ontvankelijk voor manipulatie -maar zelfs de clichématige maatschappijkritiek blijft buitenkant. Terminator Genisys biedt de leegste kijkervaring van deze zomer.

Terminator Genisys. Regie: Alan Taylor, Met: Arnold Schwarzenegger, Emilia Clarke, Jason Clarke, Jai Courtney, J.K. Simmons, Byung-hun Lee. 126 min., in 103 zalen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden