Tentoonstelling in Bonn over omstreden kunsthandelaar Gurlitt is groot succes

Tentoonstelling nu ook op maandag open om alle bezoekers voor Gurlitt-expo een kans te geven.

Bestandsaufnahme Gurlitt in Bonn.

Bij de kassa van de Bundeskunsthalle in Bonn wordt gewaarschuwd dat er voor de tentoonstelling een rij kan staan. Binnenkort gaat het museum ook op maandag open om zoveel mogelijk mensen nog de kans te bieden Bestandsaufnahme Gurlitt ('Dossier Gurlitt') te zien, de expositie die een onverwacht succes is geworden. Zij heeft al 95 duizend bezoekers getrokken en bij het einde op 11maart zijn dat er naar verwachting 140 duizend.

Rein Wolfs, de Nederlandse directeur van de Bundeskunsthalle, stelt dat zulke bezoekersaantallen in Duitsland niet veel voorkomen, omdat er veel grote steden met musea zijn, waardoor het aantal bezoekers wordt uitgesmeerd. Hij is om nog een reden blij dat de expositie zo goed loopt: 'Ik vind het belangrijk dat er veel mensen komen naar een tentoonstelling met zo'n thema.'

Toevallige ontdekking

Centraal daarin staat Hildebrand Gurlitt (18951956), een Duitse museumdirecteur met joods bloed die hedendaagse kunstenaars propageerde die door de nazi's werden geminacht. Toch schopte hij het in 1943 tot een van de inkopers voor het museum dat Adolf Hitler wilde laten verrijzen. Na de oorlog werd Gurlitt vrij snel weer museumdirecteur, maar hij verzweeg dat hij stukken in zijn privé-verzameling had verkregen dankzij zijn werk voor de nazi's. Dit kwam pas aan het licht nadat de collectie in 2012 bij toeval door de Duitse justitie was aangetroffen bij zijn zoon Cornelius Gurlitt.

Die ontdekking werd wereldnieuws en dat is een belangrijke reden, denkt Wolfs, dat de tentoonstelling veel bezoekers trekt. 'Maar het komt ook doordat het niet alleen een kunsthistorische expositie is, maar ook een historisch en ethisch perspectief biedt. Bezoekers hebben het gevoel dat ze veel hebben geleerd.'

Een schilderij van Thomas Couture (rechts) wordt bekeken door een bezoeker. Beeld epa

Entartete Kunst

Wolfs zou de tentoonstelling graag willen verlengen, maar die moet meteen door naar Kunstmuseum Bern, dat door de ongetrouwde en kinderloze Cornelius Gurlitt vlak voor zijn dood in 2016 als enig erfgenaam was aangewezen. Het Zwitserse museum toont nu ook stukken uit de collectie-Gurlitt: de 'Entartete Kunst' die het nazi-bewind niet aanstond, massaal uit musea had gehaald en daarna stiekem had doorverkocht, mede dankzij Hildebrand Gurlitt.

De expositie in Kunstmuseum Bern is inmiddels gezien door 'duizend bezoekers per dag', stelt een woordvoeder, wat op een aantal van 80.000 zou neerkomen. De exposities in Bern en Bonn worden later samengevoegd, het resultaat daarvan staat vanaf september in de Martin-Gropius-Bau inBerlijn. Wolfs: 'Ik denk dat er daar ook nog genoeg belangstelling zal zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden