Tentoonstelling Footprint legt nadruk op uniek design

De overdonderende hoeveelheid geeft een goed beeld van de rol van schoenen in de mode. De tentoonstelling geeft een duidelijk beeld van de rol van designerschoenen in de mode.

Pierre Hardy, H/W 2008-2009, in Flair Italy Beeld Nigel Cos

Hoe breng je orde aan in ruim zeshonderd schoenen? Dat moeten Geert Bruloot en Eddy Michiels ook hebben gedacht toen ze begonnen met de samenstelling van de tentoonstelling Footprint die nu te zien is in het ModeMuseum in Antwerpen. Ze kozen voor een originele aanpak waarbij de schoenen zijn verdeeld in verschillende modethema's, die allemaal een eigen vitrine hebben. Merken en jaartallen staan door elkaar.

In de vitrine met het thema surrealisme staan onder meer de Topless Shoe van Herbert Levine (1964) - een schoen zonder bovenkant die met tape aan de voet moet worden bevestigd - en een leren pump met een netkous eraan vast, een ontwerp van Helmut Lang uit 2008. In de vitrine met het thema 'space age' zijn de futuristische schoenen van ontwerpers als Thierry Mugler, Paco Rabanne en Mats Rombaut te zien.

Kany West meets Manolo Blahnik

Sneakers zijn opgesteld in de vitrine met het thema 'streetdance'. Daarin staan onder meer de sneakers die rapper Kanye West afgelopen winter voor het merk Giuseppe Zanotti ontwierp en de eerste sleehak-sneaker, een ontwerp van Jan Jansen uit 1977. Bekende schoenontwerpers als Salvatore Ferragamo, Roger Vivier, Pierre Hardy, Manolo Blahnik en Martin Margiela hebben allemaal een eigen vitrine.

De vitrines tonen een duidelijk beeld van de rol van schoenen in de mode. Het belangrijkste uitgangspunt zijn designerschoenen. Natuurlijk staan er een paar 'moetjes' - denk aan Japanse getas en 19de-eeuwse muiltjes voor ingebonden voeten uit China - maar de nadruk ligt op bijzondere designerschoenen van de afgelopen decennia.

Bruloot en Michiels begonnen in 1983 met schoenenwinkel Coccodrillo in Antwerpen. Sinds de opening hebben ze een flinke verzameling aangelegd van modieuze en inspirerende schoenen. Tachtig van de ruim zeshonderd schoenen die nu in het museum te zien zijn, komen uit hun eigen verzameling. De rest komt uit private collecties, andere musea en ontwerpersarchieven.

Fraai verlicht

Deze tentoonstelling is ook door de scenografie de moeite waard. Die werd eerder gebruikt voor de tentoonstelling over Dries Van Noten. Omdat de fraai verlichte vitrines nogal een investering waren, besloot het museum ze wederom te gebruiken.

Naast schoenen zijn ook foto's en filmfragmenten te zien, waaronder een videoclip van Kanye West in de 'street dance'-vitrine, en een fragment uit een film van Stanley Kubrick in de 'space age'-vitrine.

Naar aanleiding van de tentoonstelling is bij uitgeverij Lannoo het boek Footprint (55 euro) verschenen. Dat is alleen al vanwege het interview met ontwerper Martin Margiela de moeite waard.

Footprint: het spoor van schoenen in de mode. ModeMuseum (MoMu). Antwerpen, t/m 14/2.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden