Teleurstellend: Bieber zingt maar de helft zelf in Gelredome

De show van Justin Bieber is feestelijk, het stadiongeluid buitengewoon goed. Maar zingt Bieber nou niet zelf? Podium-Bieber zwijgt vaak, en dan neemt band-Bieber het over.

Beeld epa

De entree van Justin Bieber in de Arnhemse Gelredome is indrukwekkend. De Canadese ex-kindster (22) rijst op uit het podium in een soort ijsblok: een mannetje in een vierkant van perspex. Met een witte stift krabbelt hij wat hartenkreten op de binnenmuren van zijn plastic cel - lastig om te lezen in spiegelbeeld. En 34 duizend meisjes krijgen een eerste hartverzakking, én proberen het glazen kooitje van Bieber kapot te gillen. Dat lukt natuurlijk niet maar gelukkig: de kubus valt na vijf minuten vanzelf uit elkaar. Bieber is op vrije voeten.

Bij het tweede nummer Where Are Ü Now begint het hele Bieber-circus te draaien. Dansers in witte pakjes ploppen links en rechts uit het podium, doen wat breakdance en capoeira. Aan de noordzijde van het voetbalstadion zakken een stuk of zes trapezedansers uit het plafond en in het helle witte licht zie je ineens dat het podium is opgebouwd als een skateramp, met fijn veel hellingen, trappen en verhogingen. Dat wordt klimmen en glijden.

Verzorgd stadiongeluid

Als dan de band ook nog loskomt met snoeiharde, overdonderende drums en venijnig gillende gitaartjes in een buitengewoon goed verzorgd stadiongeluid, dan denk je: niets staat een memorabele Bieber-show in Arnhem in de weg. Zo'n show waarvoor meisjes van 16 een dag lang tegen een dranghek geplakt willen staan, en elkaar bij de bestorming van de arena desnoods onder de voet willen lopen.

Maar dan gaat Bieber zingen. Of nou ja: zingen? Zingt hij nou live, of staat Bieber het nummer Get Used To It gewoon bot te playbacken? Een bizarre gewaarwording. Bieber zingt delen van zinnen zelf, zo lijkt het, want hij heeft de microfoon voor zijn mond en die mond beweegt. Maar soms laat hij de microfoonhand zakken en stopt zijn mond met bewegen. Maar o wonder: je hóórt Bieber gewoon doorzingen. Je knippert met je ogen en frut even in je oren - misschien zat daar nog zo'n versplinterende gil van je buurvrouw vast. Maar nee: de stem van Bieber lijkt vooral van een bandje te komen, en de ster bepaalt zelf welk stukje van een zin hij even gaat meezingen. Ondoorgrondelijk, vooral omdat hij dus niet eens doet alsof.

Beeld getty

Teleurstellend

Dat vreemde en eigenlijk zelden vertoonde kat-en-muis-spel van live vocalen met stemmen op tape gaat de show van Bieber behoorlijk dwars zitten. Het nummer Boyfriend bijvoorbeeld, een van de weinige oude nummers in een door nieuwe plaat Purpose gedomineerde set van twintig Bieber-liedjes, komt zeer robuust van het podium, vooral dankzij de verwoestende breaks van die echt heel goede drummer achterop het podium. Daar wil je best even van genieten, maar voor je het weet sta je weer te staren naar die opmerkelijke microfoontechniek van de zanger. Wat doet hij nou? Spaart hij zijn stem omdat hij nog een lange wereldtournee te gaan heeft? Of is het gemakzucht, en denkt Bieber: die meisjes komen vooral om mij te zíén en gillen toch door mijn muziek heen, waarom zou ik dan mijn stem aan rafels zingen?

Het is waarschijnlijk toch een kwestie van dosering. Bieber blijkt een aantal nummers te hebben geselecteerd om écht zelf te verkondigen, zoals de pianoballade Life Is Worth Living. En ja, die zingt hij erg fijn en zelfs acrobatisch, met knappe trillertjes in zijn stem. Maar die is kennelijk te breekbaar om er een hele show mee te volbrengen. Dat blijkt alweer bij het volgende liedje What Do You Mean?, want hier zwijgt de podium-Bieber weer om de band-Bieber de boel te laten overnemen.

Vreemd, en vooral: teleurstellend. Want de show van Bieber is zo feestelijk, met heerlijke choreografieën van topdansers, zalig vuurwerk, vonkenregens en in de toegift zelfs een koude douche. Wat een rare avond.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden