Telegraafduo gaat ontregelen

Na lange carrières bij De Telegraaf starten oud-hoofdredacteur Sjuul Paradijs en oud-adjunct Jan-Kees Emmer een mediabedrijf, Trusted Media. Ze willen bedrijven, instellingen en overheden helpen mediakanalen op te zetten.

Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer.Beeld Els Zweerink

Ga uitgeven! is de titel van het boekje dat zij woensdag presenteerden in het Amsterdamse Hotel de L'Europe. Ondertitel: Staatsgreep in de media. Nee, dat slaat niet op Paradijs en Emmer zelf, maar op de ontwikkeling die gaande is: het monopolie van klassieke uitgevers brokkelt af, inkomsten verschralen, de onafhankelijkheid van media staat onder druk en iedereen kan zelf uitgever worden.

Paradijs: 'Ik zeg altijd: De Belastingdienst heeft 13 miljoen lezers. Je moet die mensen mobiliseren.'

Het is een revolutie, volgens Paradijs en Emmer, die vorig jaar vanwege reorganisaties vertrokken bij De Telegraaf, waar de oplage al jaren harder terugloopt dan bij de meeste kranten. Nu willen ze 'ontregelen', een term uit Silicon Valley, en presenteren ze zichzelf als de 'Uber van de journalistiek'.

Is het niet vreemd dat twee krantenmannen die het tij niet konden keren bij De Telegraaf nu gaan vertellen hoe het nieuwe uitgeven werkt?

Paradijs: 'Van Wakker Nederland tot Telegraaf-TV - ik heb altijd ontregelend gedacht. Er werd veel geïnnoveerd bij TMG onder mijn leiding. Telegraaf-TV heeft een miljoen kijkers per dag.'

Het tweetal adviseert bedrijven minder uit te geven aan voorlichters en met dat budget een newsroom op te tuigen, met een continue stroom aan door journalisten gemaakte berichtgeving over het vakgebied. Geen reclame, maar 'aanraakbare verhalen' over bijvoorbeeld 'ondernemers, passies of trends'.

Aanraakbare verhalen?

Emmer: 'Dat betekent dat het a) authentiek is en b) iets bij je oproept. Lezers hebben het haarfijn door wanneer ze bedot worden. Mensen prikken zo door onzin heen, vooral op Twitter of Facebook. Het grote publiek wordt zo meer de waakhond.'

Erg onthullend zullen die gesponsorde verhalen niet zijn.

Paradijs: 'Dat weet ik niet. Ik vind dat bedrijven zich altijd kwetsbaar en open moeten opstellen. Daar win je sympathie mee. Kijk naar de NAM in Groningen of Volkswagen met de sjoemelsoftware. Het is niet van deze tijd om de deuren dicht te houden.'

De voorpagina van De Telegraaf nadat bekend werd dat Sjuul Paradijs opstapte als hoofdredacteur.Beeld anp

Jullie hadden VW geadviseerd zelf naar buiten te treden?

Paradijs: 'Ja, dat was het beste geweest. Als de waarheid anders boven tafelt komt, sta je meteen achter. Kijk, de waakhondfunctie van de journalistiek is belangrijk, maar feit is dat de maatschappij er steeds minder waarde aan hecht. Want mensen willen er steeds minder voor betalen. Daarom is het logisch dat de inkomsten en verhalen elders vandaan komen. Stel: wij maken PvdA-TV. Samsom stapt op en geeft alleen een verklaring aan zijn eigen kanaal. Reken maar dat het NOS Journaal die beelden gebruikt.'

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden