Telegraaf Media Groep versnelt reorganisatie

De Telegraaf Media Groep (TMG), eigenaar van onder meer dagblad de Telegraaf en website Geenstijl, gaat de reorganisatie die het vorig jaar inzette versnellen. Daarmee wil de uitgever het hoofd bieden aan de sterk teruglopende advertentiemarkt, een belangrijke inkomstenbron voor TMG.

ANP

Eind 2009 moeten de eerder aangekondigde 425 banen verdwenen zijn. Daarvan zijn tot nu toe al driehonderd geschrapt. Eerder ging het concern er vanuit dat het grootste deel in 2009 zou worden weggesneden, maar ook een deel in 2010. De uitgever heeft in het eerste kwartaal al ruim 5 miljoen euro bespaard op zijn personeelskosten. TMG wil de cao-onderhandelingen versnellen.

TMG verkocht begin dit jaar een groot deel van zijn tijdschriftentak, waaronder Hitkrant en CosmoGirl!. Ook stootte het de activiteiten in Zweden af. In Oekraïne werden de digitale activiteiten verkocht en twee tijdschriften stopgezet. Daarnaast startte het bedrijf in december een reorganisatie bij de distributietak.

In het eerste kwartaal is het bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten 7 miljoen euro gedaald. De advertentie-omzet ging 13 miljoen euro omlaag. Het bedrijf ziet nog geen teken van herstel op de advertentiemarkt.

Aandeelhouders hadden wel vraagtekens bij de te schrappen banen. ‘Het lijkt alsof u steeds meer in het vlees van de organisatie gaat snijden’, aldus de Vereniging voor Effectenbezitters (VEB).

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden