Telegraaf Media Groep boekt groot verlies

Uitgeefconcern Telegraaf Media Groep (TMG) heeft in 2008 een verlies geleden van 360,8 miljoen euro. Het grootste deel daarvan (295 miljoen euro) was het gevolg van een eenmalige afwaardering van het belang in televisieconvern ProSiebenSat.1.

Van onze verslaggever Wouter Keuning

Een ander deel van het verlies is het gevolg van kosten die het concern in 2008 heeft gemaakt in het kader van een reorganisatie. Tot en met 2010 moeten 500 banen bij het bedrijf verdwijnen. Eind 2008 waren daarvan al 130 plekken weggesneden. In 2008 kostte de reorganisatie het bedrijf 52,3 miljoen euro. Waar de overige 370 ontslagen zullen vallen, wil het bedrijf niet bekend maken. Dat het in totaal om 150 journalistieke functies gaat, werd wel bevestigd.

Onverantwoord
Aan concrete verwachtingen voor het lopende jaar durfde topman Ad Swartjes zich niet te wagen. ’De resultaten zullen naar verwachting onder druk staan, maar het is meer dan ooit onverantwoord om concrete voorspellingen te doen’, was het enige dat hij daarover zei. Swartjes zei te verwachten dat de prijs van papier in het komende jaar met 5 tot 10 procent zal stijgen. De omzet uit advertenties daalde in de eerste twee maanden van 2009 met bijna 16 procent.

De geplande overname van concurrent PCM door de Belgische Persgroep noemde Swartjes ¿niet bedreigend¿, ondanks het feit dat de Belg alle landelijke dagbladtitels op de Telegraaf na met de overname in handen krijgt. ’Als je de oplagecijfers van alle kranten van de Persgroep en al onze kranten bekijkt, valt de bedreiging wel mee.’ TMG, dat zijn omzet in het afgelopen jaar met ruim 15 miljoen euro zag dalen tot 684,9 miljoen euro, heeft naast de Telegraaf een hoop huis-aan-huis-bladen en regionale kranten in zijn bezit.

Of TMG, zoals het eerder bekend maakte, nog steeds concrete interesse heeft in een van de titels van PCM, wilde Swartjes noch ontkennen, noch bevestigen. ’We zien wel hoe het zich ontwikkelt. Elke PCM-titel heeft voor ons zijn eigen voor- en nadelen. Maar het is in deze tijd ook de vraag of je überhaupt nog moet investeren in papieren kranten. Alles is afhankelijk van de prijs.’

De Telegraaf Media Groep. (ANP) Beeld
De Telegraaf Media Groep. (ANP)

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden