Telefoonboek overleeft internet

De afgelopen vijftien jaar kwam het telefoonboek in tal van nieuwe vormen uit – van cd tot website. Toch blijft de gedrukte versie veruit het populairst....

Het blijft een klont papier die elk jaar weer aan de deur wordt afgeleverd, maar hij wordt echt dunner: het telefoonboek. ‘KPN is niet de enige die last heeft van consumenten die hun vaste telefoon de deur uitdoen’, zegt marketing-directeur Dolf Weiler van De Telefoongids, het bedrijf dat in 2003 de exploitatie van de gidsen overnam van het telecombedrijf KPN.

Tussen maart vorig jaar en maart dit jaar deden 640 duizend abonnees hun vaste toestel de deur uit, meldde de Houtense onderzoeker Telecompaper vorige maand. De nummers van die KPN-‘verlaters’ verdwenen deels uit het telefoonboek. Daar staan nu nog ongeveer zes miljoen nummers in, waarvan 85 procent van particulieren.

Vroeger kreeg een klant van de PTT, en later van KPN, bij zijn nummer ook een vermelding in het telefoonboek. Die vanzelfsprekendheid is voorbij. Steeds meer mensen bellen via internet, via adsl en de kabel. ‘17 Procent van de huishoudens belt alleen nog mobiel’, zegt Weiler. Juist deze bellers raken steeds meer buiten beeld. ‘Een gsm beschouwen consumenten vaak als iets persoonlijks. Ze willen zelf bepalen aan wie ze hun mobiele nummer prijsgeven.’ Die zeggen nee tegen een vermelding.

Het helpt ook niet dat – Weiler formuleert het voorzichtig – mobiele belbedrijven soms ‘vergeten’ aan een nieuwe klant te vragen of hij in de gids wil staan. ‘Aanbieders horen dat volgens de wet wel te doen. Maar sommigen vinden het te veel rompslomp.’ In de telefoongids staan nu een half miljoen mobiele nummers, terwijl in Nederland zestien miljoen abonnementen in omloop zijn. De afgedrukte gsm-nummers zijn vooral van bedrijven. Weiler: ‘Een loodgieter zal er wel voor zorgen dat klanten hem kunnen vinden.’

Het is de paradox van de moderne tijd, aldus Weiler: ‘We hebben steeds meer communicatiemiddelen – e-mail, MSN Messenger – maar zijn steeds minder bereikbaar.’ Dat levert ongemak op – iemand spreekt de voicemail in, maar vanaf een afgeschermd nummer – maar kan ook tot ongelukken leiden. ‘Wat als hulpdiensten niet meer het adres bij een telefoonnummer kunnen vinden?’

Dat is niet de reden voor de wettelijke verplichting om te vragen of een nummer in de gids kan worden opgenomen, laat het ministerie van Economische Zaken weten. ‘Het is louter bedoeld als bescherming voor de consument. Die kan daarmee voorkomen dat hij in allerlei databestanden terechtkomt’, aldus een woordvoerder. ‘We willen niet af van de verplichting.’

De Opta, de toezichthouder voor de telecomsector, zegt geen signalen te hebben gekregen dat de aanbieders de wet aan hun laars lappen. ‘Ook niet dat ze gegevens van klanten tegen hun wil zouden afstaan aan KPN of anderen.’ KPN voert het beheer over de ‘moederdatabase’ waarin alle nummers en namen staan van klanten die wel toestemming geven. Het bedrijf levert die informatie tegen kostprijs aan de makers van gidsen en websites als De Telefoongids.

Ondanks het krimpende telefoonboek heeft het bedrijf nog niet te klagen over belangstelling. De gidsen – op papier, op internet, op cd-rom, per telefoon (0900-1313) of via sms – worden elke dag ruim twee miljoen keer geraadpleegd. En de ‘dikke klont’ is nog altijd het populairst, blijkt uit enquêtes die het bedrijf laat houden. Van de opgevraagde nummers wordt 65 procent gezocht in het telefoonboek en 30 procent via de website, die daarmee vorig jaar de op vier na drukst bezochte bestemming op internet was. Weiler: ‘Thuis staat de pc toch nog vaak uit en niet in de huiskamer. Dan pak je sneller de papieren gids.’

Die plek in de huiskamer stelt ook eisen aan de inhoud van het telefoonboek, zegt Weiler. ‘Dat betekent dat we sommige advertenties weigeren, in tegenstelling tot sommige concurrenten.’ Op internet worden die principes minder strikt gehanteerd. Onder het kopje ‘erotainment (18+)’ worden bezoekers naar een website met pornografische afbeeldingen geleid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden