'Telecombedrijven kijken helemaal niet naar id-bewijs klant'

AMSTERDAM - Het is kinderlijk eenvoudig om een mobiele telefoonabonnement af te sluiten op naam van een ander.

NOVUM
© anp Beeld
© anp

Telecombedrijven kijken bij het afsluiten van abonnementen niet of nauwelijks naar het legitimatiebewijs van de aanvrager. Dat blijkt uit een uitzending het tv-programma Reporter.

De meeste klachten die binnenkomen bij een meldpunt voor identiteitsfraude van het ministerie van Binnenlandse Zaken gaan over telecombedrijven. Als die al naar papieren vragen, nemen ze vaak genoegen met een gemakkelijk te vervalsen kopie van een paspoort of rijbewijs, zegt Michel Savelkoul van het meldpunt in de Reporter-uitzending van aanstaande zaterdag.

Rekening
Een fraudeslachtoffer vertelt dat met zijn gestolen identiteitskaart vijf gsm-abonnementen werden afgesloten, waarmee in korte tijd voor tienduizenden euro's naar de Antillen werd gebeld. Het slachtoffer kreeg vervolgens de rekening gepresenteerd.

Meldpunt Identiteitsfraude is een jaar geleden opgericht. Er is weinig ruchtbaarheid aan gegeven, omdat het ministerie wilde voorkomen dat het meteen zou worden overspoeld door klachten. Toch zijn er tweehonderd klachten binnengekomen. Vijftien tot twintig procent is bijzonder ernstig. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om criminelen die de identiteit van een ander gebruiken, zodat onschuldigen opeens met een lang strafblad zaten.

Ivo Opstelten
Overigens kondigde minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) donderdag aan dat het strafbaar wordt om een rijbewijs of verblijfsvergunning van iemand anders te gebruiken als identiteitsbewijs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden