Tele2 is excuses van KPN 'he-le-maal zat'

Telefoon...

'Die zijn goedkoper.'

'Aha. Dat was inderdaad zo, maar nu niet meer. Nu zijn wijgoedkoper. Kan dat een reden voor u zijn om weer op ons over testappen?'

'Dat zou kunnen, maar nu niet. Belt u daar dan-en-dan maarover terug.'

Telefoon.

'Met Huppeldepup van Tele2. Mogen wij u een fan-tas-ti-scheaanbieding doen?'

Nou, ik overweeg net om op KPN over te stappen, die beldengisteren dat ze goedkoper zijn dan jullie.'

(Briesend): 'Wíj zijn de allergoedkoopste! Dat mogen zij nietzeggen! Daar hebben wij net vorige week een rechtszaak overgewonnen!'

KPN en Tele2 terroriseren niet alleen elkaar, maar ook hunklanten in een heuse telefoonoorlog. Zij laten hun callcentershonderdduizenden Nederlanders bellen met 'fan-tas-ti-sche'aanbiedingen. Tele2 meldt dat de klant elk weekend'gratis-en-voor-niks' mag bellen, mits deze belooft tot 2007klant te blijven. KPN heeft één doel: hoe win ik mijnweggelopen klanten terug?

'KPN liegt als het bedrijf zegt dat ze goedkoper zijn danwij', zegt Günther Vogelpoel van Tele2. 'Sterker, dat mógen zeniet zeggen. Daar heeft een rechter in hoger beroep uitspraakover gedaan. Met uw verhaal kan ik bij KPN een dwangsom van 2500euro vorderen, tot een maximum van 250 duizend euro.'

Hij voegt er een riedel over basistarieven, voordeelnummers,kortingsnummers en laagste-prijs-garantie aan toe. En iets over'appels en peren'.

Marinus Potman van KPN maakt 'aha'-geluiden als hij hetverhaal hoort. Hij legt uit dat Tele2 de nieuwstetariefsverlaging van KPN 'later' volgde, dat KPN vlak daarvoordus minder duur was, en het bedrijf dus met recht mocht stellendat het de goedkoopste is.

Ook Potman begint over ingewikkelde tarieven en de velerechtszaken die KPN erop heeft zitten, 'meestal tegen Tele2'.

'Dus volgens u was KPN vorige week één dag goedkoper danTele2, namelijk op het moment dat uw bedrijf mij belde?

Dat moet Potman even bij KPN's afdeling juridische zakenchecken. Tot zijn spijt moet hij bekennen dat concurrentVogelpoel van Tele2 gelijk heeft: 'Dit had ons callcenter niettegen u mogen zeggen. Niemand mag claimen dat-ie de goedkoopsteis van de rechter. Dat heeft met de vergelijking van tarieven temaken.' En weer vallen de woorden 'appels' en 'peren'.

Maar de KPN-woordvoerder is de beroerdste niet; hij wil hetwoord 'excuses' richting Tele2 best even laten vallen.

Günther Vogelpoel van Tele2 slaakt een diepe zucht. 'Ditgeval staat niet op zichzelf', klaagt hij. 'U bent natuurlijkniet de enige die met dit verhaal door KPN wordt gebeld. Ik snapwerkelijk niet waarom dat bedrijf keer op keer de afsprakenschendt die door de rechter zijn bekrachtigd. Ze weten dondersgoed dat dit niet mag en niet kan!'

Accepteert Tele2 de excuses van KPN?

'Ze moeten niet ons, maar de klanten excuses maken', sneertVogelpoel. 'Die worden immers misleid.'

Maar accepteert Tele2 de excuses van KPN?

(Denkt lang na): 'Nee. Er zijn steeds excuses, er zijnrechtszaken geweest, er is uitspraak gedaan in hoger beroep, duswij zijn het heel erg zat, allemaal. Mevrouw, schrijf maar op:Tele2 is de fase van excuses he-le-maal voorbij'.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden