Teken des tijds: Milieuboek sluit voorgoed de winkel

De voorraad is verkocht aan een concurrerende boekenwinkel en de voordeur was maandag al dichtgeplakt met bruin pakpapier. Milieuboek, de enige gespecialiseerde milieuboekhandel in Nederland en voormalig distributeur van Milieudefensie, heeft het bijltje er na vijftien jaar bij neer gegooid....

'Het is ongetwijfeld een teken des tijds', zegt directeur Kees Hendriks van Milieuboek in Amsterdam. 'De belangstelling is flink afgenomen. Dat zie je terug in het beperkte aanbod van nieuwe boektitels. En die heb je voor een zaak als deze wel nodig.'

Het rapport van de Club van Rome stond al jaren niet meer op de planken, maar van oude klassiekers moet geen enkele boekhandel het meer hebben, verzekert hij. 'Ik denk dat Das Kapital van Karl Marx ook niet zo goed meer scoort.'

Het publiek van Milieuboek bestond uit een kleine groep gespecialiseerde lezers en uit een wisselende kring van nieuwelingen die 'net ontwaakt waren in het milieu', zegt hij. Maar ook dat werden er steeds minder. De directeur blijft overigens geloven in een cyclische belangstelling voor het milieu: 'Over een paar jaar is die misschien weer helemaal terug. Je ziet het al bij de Belgische dioxinecrisis. Misschien is er een Tsjernobyl-achtige ramp voor nodig om het onderwerp weer helemaal op de agenda te krijgen.'

In potentie betreft het milieu nog steeds een enorme markt, rekent Hendriks voor. Van het boek Milieubesparend Huishouden - een tien jaar oude uitgave van Natuur en Milieu - zijn bijvoorbeeld enkele honderdduizenden exemplaren verkocht. Een herziene herdruk zou het volgens hem nog steeds uitstekend doen, maar het boek is sinds 1994 niet meer uitgegeven omdat de rechten berusten bij de verzelfstandigde organisatie Milieu Centraal.

Die nieuwe organisatie exploiteert een publiekstelefoon ; geeft talloze brochures uit en beheert een eigen website met praktische tips. Want zo is de moderne tijd, reageert directeur Chris Bruijnes van de nieuwe organisatie. Toch betreurt ook hij de teloorgang van Milieuboek. 'Maar het echte milieuboek wordt inderdaad veel minder uitgegeven, dus wat dat betreft is het wel logisch.'

Het betekent niet dat de consument niets meer over het milieu wil lezen, zegt hij. Folders en brochures over groene onderwerpen worden per honderdduizend afgezet en binnen een jaar heeft Milieu Centraal negentig fact sheets geproduceerd . 'Maar je moet aan wat slimmere manieren van voorlichting doen om ze daar te krijgen, bijvoorbeeld via gemeenten, bedrijfsleven en overheid.'

Ook in die zin is het verdwijnen van Milieuboek een teken des tijds, denkt Bruijnes. 'Het zegt iets over de geringere waarde die wordt toegekend aan het milieu als zelfstandig onderwerp. De kunst is nu om het te koppelen aan onderwerpen als gezondheid, veiligheid of sociale cohesie. Dan wordt het praktisch en heeft men ineens weer belangstelling.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden