TEFAF lanceert satelliet in New York

Tiendaagse Kunstbeurs Tefaf

Meer tekeningen en etsen en bredere gangpaden: dat is er anders aan deze editie van de populaire kunstbeurs in Maastricht. En, zegt de nieuwe directeur, we krijgen een satelliet.

Beeld raymond rutting

Volgens het persbericht: 'Permanent strevend naar het hoogst haalbare op het gebied van kunst.' Uit een schrijven van Maastricht Aachen Airport: 'Vijftig à zestig privé-vliegtuigen op een dag.' Opgevangen op de beursvloer: 'Kaviaar meisje, ka-vi-haar!' En: 'Ik kom om tien uur met die oliesjeik.'

Inderdaad: de Tefaf, kunstbeurs te Maastricht sinds 1988, is begonnen.

Eerste nieuwsfeit: het Mauritshuis kocht op de vernissage een schilderij Van Roelant Savery. Een 17de-eeuws bloem-stilleven. Prijs: 6,5 miljoen euro. Directeur Emily Gordenker is er blij mee.

Tweede, al wat ouder nieuwsfeit: de organisatie gaat uitbreiden. Komend najaar en in het voorjaar van 2017 zal zij twee satelliet-beurzen openen in New York, prozaïsch getiteld: TEFAF New York Fall en TEFAF New York Spring. De locatie: het aan de Upper East Side gelegen Park Avenue Armory (architecten-bureau Herzog & De Meuron doen de restauratie). Het Rijksmuseum zal incidenteel presentaties voor die beurzen maken. Het project wordt geleid door directeur, pardon: chief executive officer Patrick van Maris (54); hij leidt ook de beurs in Maastricht.

Hij moet worden voorgesteld. Recentelijk nam hij het stokje over Paul Hustinx. Van Maris was van 2008 en 2012 directeur van Sotheby's Europe en geldt als een veteraan in de internationale kunsthandel - iets wat je merkt aan zijn manier van spreken. Die is doorspekt met anglicismen; het regent termen als window of opportunity en grand expansion.

Gezeten bij de beurs-ingang vertelt Van Maris waarin deze editie van eerdere verschilt. Eerst is er de Paper-sectie, met tekeningen, etsen et cetera. Die is meer in de beurs geïntegreerd. Dan zijn er de gangpaden. Die zijn wat breder. Patrick van Maris, enthousiast: 'Het geeft een wat lichtere tred aan het floor plan, een wat lichtere touch.' En komend jaar krijgt deze beurs dus gezelschap van Amerikaanse edities.

Patrick van Maris, ceo van Tefaf.

Keuringscommissie

De expansie is gelukkig getimed. Recent onderzoek wees uit dat kunstaankopen, wereldwijd gezien, het afgelopen jaar terugliepen met 7 procent. In absolute cijfers: van 68,2 miljard dollar naar 63,8 miljard, terwijl zij in de Verenigde Staten juist een opwaarts sprongetje maakten van 4 procent, naar 27,3 miljard dollar - een absoluut record. Die kennis in acht nemend is een externe beurs in de Verenigde Staten slim. De huidige keuringscommissie van Tefaf, die een naam hooghoudt inzake deskundigheid, zegt Van Maris, zal ook de keuringen voor de aanstaande zuster-beurzen gaan doen.

Het heeft even geduurd. Tefaf en een satelliet: het wilde lang niet vlotten. Een filiaal in Peking kwam niet van de grond wegens gering animo; plannen voor New York faalden door het ontbreken van een geschikt time slot op de kunstkalender, lees: de weken waarin de grote veilingen plaatsvinden.

Van Maris: de agenda zat bomvol. Bovendien: er was geen goede locatie.' De oplossing zat in een partnerschap met het Amerikaanse kunstadviesbureau Artvest, en in het uitkopen van twee oudere beurzen, respectievelijk Spring Masters, dat in bezit was van Artvest, en The International Show, voor een bedrag van - zoals Van Maris eerder meldde - zeven cijfers.

Beeld epa

Verder kan hij over die overname niets zeggen: 'Daar heb ik een contract voor getekend.' Zeker is dat de externe beurzen niet meer bestaan: 'Ze zijn als het ware opgelost, they vanished.'

De samenstelling straks, zegt Van Maris, zal niet veel verschillen van Maastricht: 'Er zullen veel dezelfde handelaren bij zijn, maar in principe kunnen alle verkopers die voldoen aan de strenge toelatingseisen zich melden.' Wat wél verschilt: de omvang.

Visitekaartje

TEFAF New York Fall en TEFAF New York Spring zullen met negentig handelaren per beurs eenderde van de omvang van de moederbeurs hebben. Vreest Van Maris niet voor scheve gezichten van oudgedienden voor wie geen plek is? Geenszins: 'Niet iedere kunsthandelaar wil perse naar New York.'

Andersom: hoe groot is de kans dat buitenlandse bezoekers niet meer naar Maastricht zullen komen? Het tegendeel is waarschijnlijker meent hij: 'Zeker, het kan gebeuren dat iemand zegt: 'Ik ga al twintig jaar naar Maastricht, nu blijf ik in New York, maar waarschijnlijker is dat de kleine beurzen een visitekaartje worden voor de grote. Zo zie ik ze: als teasers die het dna van Tefaf in de VS gaan verspreiden.' Van een trage ontmanteling van de Maastricht-beurs, zegt de directeur, zal geen sprake zijn.

Van Maris: 'Maastricht is en blijft het mothership.'

Verbetering: in een eerdere versie van dit artikel stond ten onrechte dat Patrick van Maris het stokje overnam van Willem van Roijen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.