Recensie Film

Teen Titans GO! at the Movies is verrassend geestig – mits je iets weet van het superheldengedoe (drie sterren)

Wie iets weet over de strijd tussen stripgiganten Marvel en DC Comics, zal zichzelf geregeld betrappen op een vette grijns. Wel even voorbij de Cartoon Network-tekenstijl kijken; die is vlak en geen moment meer dan functioneel.

Teen Titans GO! at the Movies. Animatie.  Regie Aaron Horvath en Peter Rida Michail. Met de stemmen van Scott Menville, Nicolas Cage, Kristen Bell, Will Arnett. 84 min., in 137 zalen. 3 sterren

‘Wat zijn jullie onvolwassen’, zegt het knalroze ballonmonster tegen het clubje tienersuperhelden dat hem in de openingsscène van Teen Titans GO! at the Movies lek prikt. Het monster, bijnaam inflated destroyer, werd precies in zijn bil gestoken (mocht je bij een monster dat bestaat uit roze ballonnen van een bil kunnen spreken) en de gierende lol die dat bij zijn tegenstanders veroorzaakt houdt precies te lang aan, vandaar.

De Teen Titans, aangevoerd door Batmans voormalige hulpje Robin en net als Wonder Woman en Superman onderdeel van het DC Comics-superheldenuniversum, blijken in deze bioscoopuitvoering van hun Cartoon Network-serie nogal te worstelen met die onvolwassenheid. Ze worden graag serieus genomen, zouden niets liever willen dan meedoen met het Justice League-collectief (de equivalent van Marvels The Avengers), maar de volwassen superhelden zien de Teen Titans niet staan. Terwijl de voltallige Justice League-crew gezellig naar de première van Batmans nieuwe solofilm gaat, staan Robin en co niet eens op de gastenlijst.

Inmiddels is duidelijk dat zonder (uitvoerige) voorkennis van het superheldengedoe Teen Titans GO! at the Movies vlot verzandt in volslagen wartaal. Maar wie ook maar iets weet over de strijd tussen stripgiganten Marvel en DC Comics – de status van de volstrekt mislukte blockbuster Batman v Superman: Dawn of Justice (bij DC kunnen ze er inmiddels zelf ook om lachen) bijvoorbeeld, of de opzichtige cameo’s van Marvel-superheldenbedenker Stan Lee, die hier in al zijn ijdelheid zelfs in een film van de concurrent inbreekt  – zal zichzelf geregeld betrappen op een vette grijns. Hoogtepunt is de ingenieuze scène waarin de Teen Titans terug in de tijd reizen en trachten het typische, dramatische moment in de geschiedenis van verschillende superhelden te voorkomen, teneinde zelf tot ’s werelds enige superhelden uit te kunnen groeien. (Batman werd Batman omdat zijn ouders werden vermoord in een gevaarlijk steegje, dus worden zijn ouders gewezen op een gezellige route, et cetera.)

Wel even voorbij de Cartoon Network-tekenstijl kijken; die is vlak en geen moment meer dan functioneel. Lukt dat, dan openbaart zich een verrassend geestige en gevatte metafilm, die net als het geslaagde The Lego Movie en The Lego Batman Movie (waarin ook werd geput uit de DC Comics-stal) prima als gezinsuitje kan dienen. Mits het volledige gezin de afgelopen jaren leefde op een superheldendieet, natuurlijk.