Apple Watch

Techsites overwegend negatief over Apple Watch: 'Ik koop 'm niet'

Nadat Apple gisteren bekend heeft gemaakt dat het haar Apple Watch in april op de markt brengt, blijft er een vraag prominent aanwezig: zal de consument overstag gaan voor de smartwatch? Dit oordelen buitenlandse media.

Beeld ap

Mashable: 'Nope, ik koop 'm niet'

'Jazeker, het is een uitmuntend ding, mooier zullen smartwatches wellicht niet worden. Ik feliciteer Tim Cook en Sir Jony Ive ermee, maar wat ik niet ga doen is dit: hen mijn geld geven', schrijft Mashable-journalist Chris Taylor in een opiniestuk. Niet dat hij er niet voor openstond om overtuigd te worden. 'Als het op Appleproducten aankomt, heb ik een bodemloos budget.' Maar helaas: hij werd niet overtuigd. 'Het design is geweldig, de gebruiksvriendelijkheid zo 'meh'.' Van geen van de applicaties zat Taylor op het puntje van zijn stoel.

Meer Apple Watch

Gisteren gaf Apple voor het eerst details over de in september aangekondigde Apple Watch.
Lees hier het verslag van de perspresentatie terug.

Van tevoren waren de verwachtingen hoog.
Lees hier alles wat we dachten te weten.

New York Times: 'Succes van de Watch hangt af van de apps'

En het zijn net die applicaties die het succes van de Apple Watch zullen bepalen, zo meent de Amerikaanse krant The New York Times. Alles staat of valt bij de applicaties die voor het toestel beschikbaar zullen zijn. Toen de iPhone in 2007 op de markt kwam, was het een onbeschreven bladzijde. Pas toen de App Store een jaar later gelanceerd werd, werd de smartphone meer dan slechts een 'fancy telefoon'. Het werd het ultieme Zwitsers zakmes der gadgets, zo schrijft The New York Times. Iets wat de Apple Watch binnenkort door middel van applicaties ook moet blijken. Grootste uitdaging is daarbij het kleine schermpje van de smartwatch.

Beeld anp

The Verge:'Best gecompliceerd om mee te werken'

'Eerst en vooral: verwarrend dat de twee belangrijke knoppen langs elkaar aan de zijkant staan. Soms duwde ik op allebei tegelijk', aldus Nilay Patel van techwebsite The Verge. Uiteindelijk heeft ook deze journalist zijn twijfels bij de prangende noodzaak van de smartwatch: 'Het is leuker dan ik verwachtte, en de verwarring over het gebruik zal wel verdwijnen zodra je aan het horloge gewend bent. Maar ik vraag me nog steeds af waarom je dit de hele tijd rond je pols zou willen dragen.'

Engadget: 'Ik snap het niet'

'Ik snap het niet... Ik zou volgens verschillende aanwijzingen mijn verwondering en enthousiasme over de Apple Watch aan het tweeten moeten zijn, maar dat is niet het geval', steekt Engadget-analist Joseph Volpe van wal. 'Apple heeft wearables niet gered, zoals velen gedacht hadden dat het zou doen. Maar de verwachtingen van het publiek lagen dan ook waanzinnig hoog.'

Voor Volpe is het duidelijk: het succes van een smartwatch hangt af van het feit of ze de smartphone volledig kan vervangen. 'Anders wordt het maar een van de dingen die we niet mogen vergeten op te laden voor een belangrijke dag.'

Volpe zegt ooit geloofd te hebben dat het perfectionisme van Apple zijn geloof in smartwatches misschien nog kon redden, maar dat lijkt niet gelukt. 'We kregen een mooi ontworpen smartwatch te zien, maar dan wel eentje met een beschamend moeras aan nutteloze gimmicks'.

Beeld ap

LA Times: 'Geen enkele grote ontwikkeling voor de Watch'

Geen killer app, geen baanbrekende features, helemaal geen enkele grote ontwikkeling voor de Apple Watch. Dat schrijft de Amerikaanse krant Los Angeles Times. Toch is de krant voorzichtig: mogelijk wordt het toch hét fashion-tech-accessoire van het jaar.

Bij de prijzen heeft de krant dan weer wel grotere vragen. 'Zeker voor de duurdere watches is de prijs moeilijk te rechtvaardigen, want het is en blijft een mobiel apparaat, dat mogelijk snel afgeschreven moet worden. In tegenstelling tot echte modehorloges die tijdloos zijn, een investering.'

Slate: 'Luxeproduct voor de rijken. En de superrijken'

Waar de Apple Watch in verschilt van andere Apple-producten? 'Dit is geen eenvoudig luxeproduct voor de massa. Dit is een luxeproduct voor de rijken en - in het geval van de gouden versie, waarvoor je tussen 10.000 en 17.000 dollar betaalt - voor de superrijken.' Dat schrijft journalist Will Oremus van nieuwswebsite Slate. Komt nog eens bij dat je een iPhone moet hebben om de Watch te kunnen gebruiken.

Wat Apple te verliezen heeft bij die exclusiviteit, die de grote massa uitsluit een Apple Watch te gebruiken? 'De adoratie van dat grote publiek', zo meent Oremus. Want mensen gaan de Apple Store niet graag binnen om glimmende horloges te zien die ze niet kunnen betalen. 'En als ik het bij het rechte eind heb, zullen Apple-fans niet voor de deur gaan kamperen om zich een Apple Watch Sport aan te schaffen.'

The Independent:

"17.000 dollar is een smak geld voor een horloge. Voor een horloge die over een jaar al verouderd zal zijn, is dat fataal", zo schrijft Andrew Griffin van de Britse krant The Independent. "Velen hadden gehoopt dat Tim Cook gisteren zou bekendmaken hoe de Watch upgrades kon krijgen de komende jaren. Maar dat was dus niet het geval en de Watch zal - zoals bij alle Apple-producten - verouderd zijn tegen volgend jaar."

De gouden Apple Watch Edition, goed voor een pittig prijskaartje dat varieert tussen 10.000 en 17.000 dollar. Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden