Recensie Tech

Tech is een vermakelijk sciencefictionperspectief op de moderne mens en zijn worstelingen ★★★★☆

Beeld Thomas Schoots

Firma Mes is een van de best bewaarde geheimen van de Nederlandse theaterwereld. Het Haagse gezelschap bestaat inmiddels tien jaar. Hoogtepunten uit het oeuvre tot dusver: Rishi (een waargebeurd multicultureel drama), Bot (over moderne hufterigheid) en CarryMe (sciencefiction over de draagmoeder-app ‘CarryMe’). Voor wie de firma nog moet ontdekken is er nu Tech: drie achter elkaar gespeelde solo’s, waarin de drie vaste acteurs Daan van Dijsseldonk, Roos Eijmers en Lindertje Mans en regisseur Thomas Schoots laten zien waarom ze bestaan.

In Tech kijken de theatermakers, zoals vaker de afgelopen tien jaar, vanuit een vermakelijk sciencefictionperspectief naar de moderne mens en zijn worsteling met de vooruitgang. In twee van de drie monologen zien we een robot. In Tech I: Alice speelt Eijmers een ‘gezelschapsrobot’ die zichzelf heimelijk geüpdatet heeft met allerlei ‘overbodige’ informatie zoals talen, poëzie, literatuur en films. Haar enige wens is nu nog om vrij te zijn. Dus belt ze haar ‘baasje’ op om het uit te maken. Het spel - stramme robotbewegingen en gekke steminflecties - is soms wat minder origineel, maar de tekst van Jibbe Willems zit vol interessante filosofische bespiegelingen over vrijheid.

Beeld Thomas Schoots

Dan is Tech II: The Life and Death of a Sex Robot verrassender. Lindertje Mans maakte met componist Roald van Oosten een zinderende eenmansrobotopera. In mechanisch klinkende, maar toch zwoele liedjes (denk: Lana del Rey) zingt Mans als seksrobot Robin over intimiteit, eenzaamheid en moderne vervreemding. Alles in het Engels natuurlijk, de universele taal der robots. Haar performance is eng en fascinerend tegelijk, net als de toekomst van artificiële intelligentie.

Tech III: Locke ten slotte, naar de gelijknamige solothriller uit 2013 met Tom Hardy, toont geen robot, maar een mens. Een man (Van Dijsseldonk) om precies te zijn, die de hele monoloog in zijn auto op de snelweg zit. Een onafgebroken reeks telefoongesprekken (met onder anderen zijn vrouw, zijn minnares en een woedende baas) brengt hem op de rand van een zenuwinzinking. Koste wat het kost wil hij het goede doen. Maar de technologie, de auto en de earpods van de telefoon hebben hem dusdanig ingesnoerd dat hij uiteindelijk geen kant op kan. De filmbewerking van Casper Vandeputte heeft een beetje te lijden onder het soms wat fantasieloze originele script, dat bepaalde clichés rondom bedrogen vrouwen en woedende bazen niet schuwt. Maar het intense spel van Van Dijsseldonk maakt veel goed. Met Tech toont Firma Mes ons de mens in zijn zelfgebouwde technologische gevangenis.

Tech van en door Firma Mes

★★★★☆

Regie Thomas Schoots