Reportage Milan Design Week

Tech, bijen en bloemen domineren op de groenste Milan Design Week ooit

Het was de groenste designweek ooit in Milaan, met opvallende Nederlandse bijdragen. 

Nomadic Living. Beeld Jagoda Wisniewska

In Milaan vond afgelopen week de Design Week plaats, het jaarlijkse hoogtepunt voor de mondiale designindustrie. Met presentaties van meer dan duizend labels en een veelvoud aan individuele ontwerpers is het een week van uitersten. Bezoekers van het Oostenrijkse paviljoen konden tot hun heupen door plastic schuimkorrels waden. Dat oogt spectaculair en het plastic is biologisch afbreekbaar, maar het blijft meer afval op de groeiende hoop. Terwijl elders in Milaan ontwerpers juist willen recyclen, met een prijsvraag voor het beste afvalproduct, waaraan ook bekende ontwerpers als Piet Hein Eek en Patricia Urquiola belangeloos meededen. Niettemin waren er ook afgetekende trends waar te nemen. Zo was technologie alomtegenwoordig en was er tegelijkertijd een bloeiende interesse in bloemen en bijen.

Data-gestuurde interieurs

Alle ogen in Milaan zijn gericht op de tech-reuzen, die vertegenwoordigd zijn met bombastische installaties. Voor hen speelt geld geen rol. LG presenteert een flexibel oled tv-scherm dat naar beneden schuift in een laag kastje, een ontwerp van het befaamde architectenbureau Foster + Partners. Sony geeft een preview van de toekomst met muren en lampen die reageren op menselijke beweging en slimme thuisrobots die ons gezelschap houden. Google bouwde drie stijlkamers: een met wol en stucwerk in aardse tinten, een met neonlicht en spierwitte, frisblauwe en felgele muren en een met hoekig Zen-modernisme in dimlicht. Een polsbandje meet de reactie van bezoekers op deze interieurs aan de hand van lichaamstemperatuur en hartslag. Op basis hiervan wordt bepaald welk interieur het beste bij je past. Als het aan Google ligt, wordt de woonkamer van de toekomst ingericht aan de hand van deze biometrische data.

Een van de drie interieurs van Google, waarin wordt gemeten hoe de bezoeker reageert op de stijl en de sfeer.

Groen

Dit was buiten kijf de groenste editie van de Milan Design Week ooit. Ontwerpers hebben duurzaamheid volledig omarmd. Van de Amerikaanse meubelfabrikant Emeco die een bio-kunststof lanceert die eindeloos kan worden gerecycled (toegepast in een heerlijk toegankelijk stoeltje van het Britse powerduo Barber Osgerby) tot de installatie van modemerk COS (inmiddels een terugkerende publiekstrekker) van gerecyled plastic. Dat de natuur soms een handje moet worden geholpen, is krachtig verbeeld door acht jonge Nederlandse ontwerpers met de expositie Dutch Design For a Liveable Planet. Zij presenteerden kunstbloempjes met suikerwater waarmee bijen zich kunnen voeden, een project van Matilde Boelhouwer. Groen zette ook letterlijk de toon in Milaan. Overal wuifden weelderige planten, riet en bamboe. De Nederlandse ontwerper die daarmee het meeste bekijks trok, was Sabine Marcelis die de etalages van La Rinascente (een groot warenhuis, pal naast de Duomo, waar dagelijks tienduizenden mensen langslopen) inrichtte met een sfeervol stilleven van planten en dansende kleurpanelen.

Het stilleven dat de Nederlandse ontwerper Sabine Marcelis inrichtte in de etalages van La Rinascente.

Slimme combi’s

Designlabels zijn hard op zoek naar innovatie. Niet zozeer in productietechnieken; er wordt nog verontrustend zwaar geleund op traditionele houtbewerking en spuitgieten met (bio)kunststof. Commercieel wordt wél volop geëxperimenteerd. De Duitse kranenfabrikant Dornbracht creëert met VR-brillen de illusie van vloeiend water. De klassieke Duitse meubelfabrikant Vitra heeft een etalage die 24 uur per dag ‘open’ is; door het scannen van QR-codes kunnen interieuraccessoires (waaronder schattige houten diertjes van Ray & Charles Eames) worden besteld. Interessant is ook de samenwerking tussen high-end audiofabrikant Sonos met Ikea. Een koddige paddestoellamp en een strak muurplankje zijn voorzien van een luidspreker van uitstekende kwaliteit. Een slimme combinatie van functionele producten; lamp (179 euro) en kastje (99,95 euro) zijn ook nog eens heel redelijk geprijsd. Dat karakteristieke Ikea-prijskaartje hangt eraan, wat eigenlijk not done is tijdens de de Milan Design Week.

Het muurplankje en de lamp met ingebouwde luidspreker van Sonos en Ikea.

Nomadisch leven

De jobhoppende millennials trekken van stad naar stad en geschikte grootstedelijke woonruimte is schaars, wat noopt tot een nomadisch bestaan. Een gat in de markt dus deze lichtgewicht en super makkelijk te (de)monteren interieurcollectie, bestaande uit een fauteuil, een tafel, een plafondlamp, een muurlamp met spiegel en kamerschermen. Alles is met spanbanden en kliksystemen in een handomdraai opgebouwd. Het complete interieur past in een rugzak en weegt amper 20 kilo. Het ontwerp is van designduo Panter en Tourron; deze Fransman en Italiaan hebben een designstudio in Portugal, dus ze weten waarover ze het hebben.

Het complete interieur dat slechts 20 kilo weegt van designduo Panter Tourron. Beeld Jagoda Wisniewska

Minimaal licht

Kun je nog wel van een lamp spreken als licht wordt verspreid door een duimdikke veter die als een klimop langs de muren en over het plafond kronkelt? Deze euh… nou ja lamp dus toch maar, is van de Deense toparchitect Bjarke Ingels voor Artemide. Hetzelfde kun je je afvragen bij de installatie van Konstantin Grcic voor Flos, dat andere Italiaanse merk dat tovert met licht. De Duitse sterontwerper, die zich met zijn warme minimalisme heeft ontpopt als van een de smaakmakers in Milaan, bouwde een piramide van glazen potten die lijken te gloeien van licht. Deze bijna onzichtbare lichtinstallaties zijn mogelijk door geavanceerde leds die steeds kleiner worden. Knap hoe de jonge Nederlandse ontwerper David Derksen zich staande houdt tussen deze grootmachten met een strakke lamp die als een spaghettisliert sierlijk langs de muur krult.

Lamp van de Nederlandse ontwerper David Derksen. Beeld Pim Top
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden