nieuws

Teaser voor het derde seizoen van de serie Atlanta wordt gezongen in het Nederlands. Hoe zit dat?

In de teaser voor het langverwachte derde seizoen van de geweldige Amerikaanse serie Atlanta zit een liedje dat wordt gezongen in het Nederlands. Een grammaticaal correcte, zij het betrekkelijk absurde tekst met dik Amerikaans accent – wat gebeurt hier?

Chris Buur
Atlanta, seizoen 3. Beeld
Atlanta, seizoen 3.

Een van de beste series van de laatste jaren, Atlanta (het tweede seizoen kreeg van de Volkskrant vijf sterren) gaat vanaf eind maart door met een derde seizoen, en daarvan verscheen vrijdag 14 januari een teaser – in het Nederlands. Niet een Nederlandse teaser voor de Nederlandse markt, maar een vreemd soort nep-reclamefilmpje voor een fantasie-schoonmaakmiddel, met een hyperbolisch liedje, waarin een Amerikaanse zangeres een Nederlandse tekst zingt, zonder twijfel omwille van een dosis extra vervreemding. Het gaat, als je heel goed luistert, zo:

Niemand is zo dope [tof?] als ik
Ik ben zo fresh en clean
Ik ben zo fresh en clean
Ik ben zo fresh en clean


Vind je me niet zo sexy?
Ik ben zo fresh en clean
Ik ben zo fresh en clean
Ik ben zo fresh en clean

Ik hou ervan als je naar me kijkt
Iedereen vindt m’n gezin zo fresh en clean

Inderdaad, dit is een vrij letterlijke vertaling van een fragment van het loom stuiterende hiphopnummer So Fresh, So Clean van Outkast uit 2001, maar dan, muzikaal gezien, in een jarenzestig-Motownuitvoering.

Waarom Nederlands?

Het spitsvondige Atlanta, over Afro-Amerikaanse ervaringen in hedendaags Amerika, draait om de ietwat gesjeesde manager Earn, (bedenker en producent Donald Glover, in een ander leven muzikaal wonder Childish Gambino) die zijn neef, doorbrekend rapper Paper Boi, begeleidt, met vallen en opstaan.

Komisch drama is het overkoepelende humeur, maar per aflevering wordt er behoorlijk virtuoos van genre gewisseld, van satire tot pastiche tot Edgar Allan Poe-achtige griezelfilm. Eén hele aflevering bestaat bijvoorbeeld uit een talkshowparodie, inclusief de commercials ertussendoor.

De derde reeks draait om een Europese tournee, en aan de hand van een eerdere aflevering kun je al voorspellen wat de blik op Europa gaat worden: een mix van absurditeit, lichte dreiging en ongemak. In reeks twee blijkt de vriendin van Earn Duitse wortels te hebben en troont ze hem mee naar een Oktoberfest van een Duitse immigrantengemeenschap, vol extra merkwaardige rituelen en horrorachtige groepsactiviteiten. Ontregelend is het, en ook weer niet, als de Afro-Amerikaanse vrouw ineens accentloos Duits praat, wat raar overkomt, maar dat bij nader inzien natuurlijk helemaal niet is. Atlanta prikt graag een beetje rond in dit soort dommige interculturele aannames.

Vandaar ook het Nederlands in de teaser. Niet alleen zal een heel groot deel zich in Amsterdam afspelen, maar Nederlands is in Amerikaanse oren uiteraard ook een van de absurdere Europese talen. Past prima bij de sfeer van de overspannen gelukzalige commercial, die ergens tussen droom en nachtmerrie in hangt.

Paper Boi sluit de commercial dan ook af, zittend naast een collectie schoonmaakmiddelen, met de woorden, in dik Amerikaans accent: ‘Deze producten maken me bang.’

Atlanta, seizoen 3, vanaf april te zien bij Disney Plus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden