Review

Te veel acrobatisch gekronkel om Dalí

 

La Verità. Beeld Finzi Pasca

Een man doet behendige trucjes met een diabolo. Dan breekt de hemel open en komt een stortregen van wijnfleskurken naar beneden, alsof de plagen van Egypte moeten worden overtroffen. De diaboloman gaat onverstoorbaar verder. En dan komt ook nog even een halve neushoorn poolshoogte nemen. Welkom in de surrealistische wereld van Salvador Dalí.

In 1944 schilderde Dalí voor het ballet Mad Tristan van de New York Metropolitan Opera (gebaseerd op de opera Tristan und Isolde van Wagner) een achterdoek van negen bij vijftien meter, waarop Isolde de stervende Tristan vindt. De ene figuur in het desolate landschap heeft een hoofd als een uitgebloeide paardenbloem, er kruipen insecten door de barsten in het lichaam, terwijl de tweede gezichtsloze figuur een kruiwagen als vleugels op de rug draagt. Na de oorlog verdween het doek uit zicht, totdat de Zwitserse eigenaar het een paar jaar geleden aanbood aan de Zwitserse regisseur Daniele Finzi Pasca, om er een voorstelling omheen te bouwen.

Finzi Pasca heeft het theatercircus in de vingers. Hij regisseerde voorstellingen van Cirque du Soleil en Cirque Éloize en de openingsshow van de Winterspelen in Sotsji. In La Verità laat hij het doek van Dalí tot leven komen en gebruikt hij ook droom- en nachtmerrie-aspecten uit andere werken van de surrealistische grootmeester.

De krukken uit het schilderij komen terug bij een danseres die krukken net zo soepel kan inzetten als haar lenige benen, en het ei op de voorgrond herkennen we in een duizelingwekkend snelle jongleursact. Op een enkel spektakelstuk na mikt Pasca vooral op de zacht dromerige aspecten van het surrealisme. Maar er zitten wel erg veel nummers in waarin de acrobaten lieflijk langs, door en over elkaar heen kronkelen. Dat wordt bij de derde keer gewoon saai.

Daarnaast is het verhaal (in het Italiaans, met boventitels) over de veiling van het doek en de opbrengst voor uitgerangeerde circusartiesten volkomen overbodig. Laat het geweldige doek van Dalí gewoon zijn werk doen, dan zijn we dik tevreden.

La verità door Compagnia Finzi Pasca, regie: Daniele Finzi Pasca. Koninklijk Theater Carré Amsterdam, 5/3. Aldaar t/m zondag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden