TALPA TEGEN DE REST

'Als een wervelwind' trok Talpa dit jaar over de overvolle televisiemarkt. Maar de programmering is nog wisselvallig en de kijker heeft het kanaal allerminst in het hart gesloten....

Dinsdagavond zes uur, het Talpa-hoofdkwartier in Laren. Tijd voor dewekelijkse vergadering van het managementteam van de tv-zender. Algemeendirecteur Ronald Goes strompelt op krukken de zaal binnen, na een operatieaan zijn knie.

'Talpa op zijn laatste benen', roept iemand.

'Talpa kreupel het eind van het jaar in', zegt een ander.

'Talpa aangeschoten wild', roept een derde.

Haha, zegt Ronald Goes.

Om de tafel zit de Talpa-top: naast Goes eigenaar John de Mol,programmadirecteur Remko van Westerloo, commercieel directeur TonRozestraten, zakelijk directeur Gert Grolleman, manager crossmedia EdwinTromp, project-coördinator Oege Boonstra en woordvoerder Thomas Notermans.De bloesjes staan open, de grappen gaan over vrouwen en de broodjes kroketuit het dorp - de Talpa-mannen zijn weer bij elkaar en maken zich op vooreen lange avond; de wekelijkse vergadering duurt geregeld tot twee uur 'snachts.

Talpa is vandaag vier maanden in de lucht. Hoe is het gevoel?

(stilte)

Meneer De Mol?

De Mol: 'Kijk, als je veel verwacht en de helft komt niet uit, dan benje teleurgesteld. Maar bij ons gebeurt er precies wat we hadden verwacht.We hadden verwacht dat er tientallen programma's zouden mislukken en datvan de tientallen vervangers ook weer tientallen mislukken. Dat is gewoonde standaardprocedure bij een nieuwe zender. We lopen op schema, en zelfsiets voor.'

U bent tevreden?

De Mol: 'Nou, als ik een avond om zes uur ga zitten met mijn kladbloken ik doe hem om twee uur dicht, dan is-ie vol. Met dingen die anderskunnen en beter moeten. Het duurt nu eenmaal een tot twee jaar voordatalles klopt op een zender, voordat je op oorlogssterkte bent.'

Nederland houdt niet van Talpa.

De Mol: 'Nee, dat klopt.'

Hoe komt dat?

De Mol: 'Dat komt voor een deel door de publiciteit.'

Het is de schuld van de media?

De Mol: 'Nou, als je die teksten van de afgelopen maanden ziet: het isallemaal bij elkaar gekocht, er is met geld gesmeten, John de Mol heeftdiepe zakken, dat gevoel overheerst bij de kijker. Ik denk dat je volgendjaar al gaat zien dat het publiek Talpa niet meer ziet als de zender vanJohn de Mol. Maar als de zender van Linda, de zender van Jack, van Beau,van Bridget.'

Dus dan verdwijnt u echt naar de achtergrond?

De Mol: 'Ik doe mijn uiterste best.'

Dus u zegt eigenlijk: mijn persoon beïnvloedt het imago van de zenderop een negatieve manier?

De Mol: 'Ja, maar ik zou niet weten hoe ik het anders had kunnen doen.Het is begonnen met die voetbalrechten, eind vorig jaar. Al deze mensenhier aan tafel waren er nog niet, dus ik moest het zelf doen. Toen ik kwamaanlopen bij de 'geheime' biedingen stond er veertig man pers voor de deur.Ja, dan kan ik wel onder mijn jas duiken, maar dan is het point of noreturn al bereikt. Vooral als je die rechten dan ook nog binnensleept.'

Moet u dan niet iets gaan doen aan uw imago?

De Mol: 'Daar ben ik totaal niet mee bezig. Sterker nog: datinteresseert me helemaal niets.'

Maar uw imago hangt samen met dat van Talpa.

De Mol: 'Jawel, maar al die negatieve publiciteit leidt hier ook weertot een gevoel waar ik erg van hou: pionieren met een groep mensen metkarakter en bezieling. Wij tegen de rest van de wereld. Daar hou ik heelerg van.'

Ronald Goes: 'Kijk naar hoe SBS destijds begon. Ik zie Fons vanWesterloo nog bijna huilend het kantoor binnenkomen: hij was koning Ranzigen Porno geworden. Daar is toch een partij bagger over uitgestort. Datheeft óók maanden geduurd.'

De Mol: 'Het heeft gewoon tijd nodig. De zender moet van vlees en bloedworden. Warmte krijgen. Zo gaan we een behoorlijk bedrag investeren inondertiteling voor doven en slechthorenden. Je moet die plek in de hartenook verdienen.'

Maar wat ís Talpa? Waar staat het voor?

Van Westerloo: 'Het moet een hele vrolijke, warme zender worden.'

Hoe dan?

Van Westerloo: 'Het moet komen van de programma's. Vier of vijfsuccesnummers kunnen de identiteit van een hele zender bepalen. Daarom zijnwe ook zo blij met het succes van Gooische Vrouwen. Je ziet al dat dat eenkentering teweegbrengt.'

De Mol: 'We zien nu al dat we veel meer positieve reacties krijgen danin het begin.'

Wat was het hoogtepunt van de afgelopen maanden?

Goes: 'Het was hier een aaneenrijging van kleine hoogtepuntjes. Maar op13 augustus, acht uur, het begin van de zender, dat moet je meegemaakthebben. Iedereen was er, je houdt elkaar vast, en dan rollen de tranen overde wangen. Dat kun je niet beschrijven. Dat vergeet je je hele leven nietmeer.'

U zit na vier maanden op een hoog marktaandeel voor een nieuwe zender.Maar dat is grotendeels te danken aan de kijkcijferkanonnen die jullieovergenomen hebben van andere zenders. Voor veel andere programma's is erdesinteresse. De mensen kijken niet.

Van Westerloo: 'Ze kijken wel, maar niet op alle momenten. We zitten nueenmaal aan het einde van de rij in de afstandsbediening. Ik merk het zelfook, als ik thuis ben. Voordat ik bij Talpa terecht ben gekomen, gooien deconcurrenten drie, vier programma's mijn richting op waarbij ik toch evenwil blijven hangen.'

Met de vooravond gaat het nog steeds niet goed. Bij NSE, hetnieuwsprogramma met Beau van Erven Dorens, dalen de kijkcijfers na eenverschuiving weer. Valt het nog te redden?

De Mol: 'NSE staat voorlopig niet ter discussie. Maar ik zeg er eerlijkbij: dat kan over twee weken anders zijn.'

Van Westerloo: 'In de beeldvorming is het natuurlijk belangrijk datprogramma never nooit niet op te geven. We zitten wekelijks met dehoofdredactie van NSE om de tafel om te kijken hoe de onderwerpen zijnopgebouwd, wat de toon is van het programma. Maar ik moet ook toegeven datwe denken aan extremere aanpassingen Zoals de formule aanpassen, ja.'

Goes: 'De beginfase van zo'n zender is het leukst. En maar vloeken enmaar schuiven.'

Kwam het hard aan dat jullie moesten stoppen met Thuis, een van deprominente nieuwe programma's?

De Mol: 'Dat was geen prominent programma. Je moet om zes uur met eenprogramma beginnen. We hebben ze van tevoren gewaarschuwd dat het moeilijkzou worden. Op een gegeven moment weet je dat je de wedstrijd niet meergaat winnen.'

Van Westerloo: 'Maar ik schaam me niet voor Thuis. Het was inhoudelijkheel erg goed.'

Dat was toch het programma waarin bij de herdenking van Hiroshimaspontaan 'sushi! lekker!' werd geroepen?

Van Westerloo: 'Voor wat wij er mee wilden, was het echt een goedprogramma. Het blijkt gewoon te vroeg te zijn geweest in de geschiedenisvan deze zender.'

Wil Talpa grensverleggend zijn? Euthanasie in Big Brother?

De Mol: 'Er zat dit jaar al iemand bij met een terminale ziekte, die onsdat in eerste instantie niet had verteld. We hebben hem afgewezen, omdathij geen geschikte kandidaat was. Maar als er volgend seizoen iemand in BigBrother zit met een terminale ziekte die daar goed mee om kan gaan, dan zieik geen reden waarom we hem niet zouden nemen. Ik vind euthanasie op tv ookhelemaal geen taboe. Vijftien jaar geleden zat het al in Medisch CentrumWest, dat ik maakte. Tóen was het een taboe.'

Hoe zit het met soft porno, dat door veel nieuwe zenders is gebruikt omde markt te veroveren?

Van Westerloo: 'Daar is niet eens over gesproken.'

De Mol: 'Het kan wel, maar het past niet bij het Talpa-gevoel. En softporno vind ik sowieso een soort voetbalwedstrijd zonder bal.'

Het kopen van kijkcijferkanonnen heeft veel geld gekost. Wanneer moetTalpa uit de verliezen zijn?

De Mol: 'Daar ga ik niks over zeggen. En dat hoeft ook niet. We zijn aanniemand verantwoording verschuldigd. Dat is zo'n heerlijk gevoel, na eentijdje een beursgenoteerd bedrijf te hebben bestuurd.'

Maar binnen vijf jaar?

De Mol: 'Ja.'

U heeft altijd gezegd dat de tv-zender alleen de etalage was. Is er aliets verkocht uit de winkel?

De Mol: 'De comedy Samen is zo goed als zeker verkocht aan Duitsland.Erg leuk, want het is een fantastisch programma en we zien met groteirritatie dat het niet van de grond komt.'

Van Westerloo: 'En Gooische Vrouwen gaat naar VTM in België.

Wanneer komt de tweede zender?

De Mol: 'Ergens tussen eind volgend jaar en medio 2007. We gaan ervanuit dat we from scratch beginnen. We gaan geen andere zender kopen.Tenzij zich partijen aanmelden natuurlijk.'

Jullie werken bijna dag en nacht, is dat nog een beetje vol te houden?

Goes: 'Als je het idee hebt dat dit een gewone baan is, dan niet. Maarwij vinden het leuk om op deze manier met het vak bezig te zijn. We zittenook elk moment naar die zender te loeren. Thuis, op feestjes, op hetmobieltje, daar wordt de omgeving wel eens gek van.'

De Mol: 'Willen jullie dat goed opschrijven? Ze zitten hier niet zo langomdat ik het zeg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden