Talpa in tegenactie na verjaardagscadeau VARA

Het verjaardagscadeautje dat VARA TV-Magazine enkele weken geleden aan Talpa aanbod in de vorm van een imago-onderzoek naar de eenjarige zender van John de Mol, is niet alleen maar in dank aanvaard....

Dat het NIPO zich leende voor de klus (nieuws: ‘TV-kijker loopt niet warm voor Talpa’) is een ding, dat de primeur rond deze ‘suggestieve onzin’ (aldus Talpa-woordvoerder Thomas Notermans) op de voorpagina van de Volkskrant belandde was volgens de woordvoerder een typisch gevalletje van komkommertijd.

Deze week zet Talpa een tegenaanval in: namens de zender voert onderzoeker Maurice de Hond deze dagen een enquête uit naar het VARA-gevoel. Deelnemers kregen vragen toegestuurd als ‘Wat vindt u van een fusie tussen de VARA en Talpa?’ en ‘Welke programma’s zou die zender moeten uitzenden?’

‘Dat onderzoek gebeurt namens Talpa’, beaamt Notermans desgevraagd. ‘Het is bedoeld als knipoog, om te laten zien dat je met onderzoek alle kanten uitkunt, zolang je de vraagstelling maar goed stuurt.

Notermans was verbolgen over de VARA-actie, en begrijpt niet dat de tv-gids van die omroep zoveel geld besteedde aan het NIPO-onderzoek. Maar zijn actie is in principe ludiek bedoeld, onderstreept hij. Deze week hoopt Notermans met de resultaten te komen, en het zou hem niets verbazen wanneer hij de uitkomst al weet: ‘De kijker kan de VARA heel goed missen’.

Jean-Pierre Geelen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden