Nieuws Uitreiking Gouden Beren

Synonymes wint Gouden Beer voor beste film op de Berlinale

De Frans-Israëlische film Synonymes heeft zaterdagavond de Gouden Beer voor beste film gewonnen tijdens het 69ste filmfestival in Berlijn.

Nadav Lapid met de Gouden Beer Beeld AFP

Regisseur Nadav Lapid volgt daarin een jonge Israëli die na zijn militaire dienst in Parijs zijn Israëlische identiteit probeert in te wisselen voor een Franse. Hij weigert Hebreeuws te praten en stampt obsessief Franse woordjes. Het vervreemdende Synonymes is een aaneenschakeling van soms absurde scènes waarmee Lavid, voor wie de film deels autobiografisch is, nationalisme, Israëlisch militarisme, migratie en stereotypen onder de loep legt.

Zowel inwoners van Israël als Frankrijk zouden zijn film wel eens ‘schandalig’ kunnen vinden, stelde Lapid bij het ontvangen van de belangrijkste prijs van het festival. ‘Ik hoop dat ze het niet alleen zien als een hard politiek statement, maar in eerste instantie als een puur menselijke, artistieke uiting’, zei hij later tijdens de persconferentie na de uitreiking.

Unaniem geliefd was zijn Synonymes niet, maar het was in ieder geval een gedurfde film in een hoofdcompetitie die nog fletser was dan voorgaande jaren, waarin steevast over het niveau werd gemord. Dat terwijl er toch werd gehoopt dat festivaldirecteur Dieter Kosslick na achttien jaar zijn allerlaatste Berlinale spetterend zou afsluiten.

Een van de beste films zat inderdaad aan het einde: het ontroerende, drie uur durende, Chinese So Long My Son. Hoofdrolspelers Wang Jingchun en Yong Mei wonnen de acteursprijzen. Zij spelen een koppel dat een zoon verliest tijdens een zwempartij en vervolgens een weesjongen opvoedt alsof hij hun eigen kind is. Maar Wangs film is meer dan een persoonlijk drama: ingenieus springt hij heen en weer in de tijd, waarbij hij laat zien hoe de razendsnelle economische ontwikkeling van China en vooral de eenkindpolitiek in de afgelopen decennia effect hebben gehad op het persoonlijk leven van Chinezen.

Die gevoelige thema’s die So Long My Son aansnijdt zijn opvallend – de allerlaatste competitiefilm, One Second van Zhang Yimou, werd een paar dagen voor de wereldpremière werd teruggetrokken. Officieel vanwege ‘technische problemen’, maar het leidde tot speculaties over Chinese censuur. Tijdens de prijsuitreiking zei juryvoorzitter Juliette Binoche dat zij en haar medejuryleden het jammer vonden dat ze de film niet hebben kunnen beoordelen. ‘Zhang is een belangrijke stem in de internationale cinema. We hebben kunstenaars nodig die ons helpen om de geschiedenis te begrijpen.’

De juryprijs ging naar Grâce à Dieu van de Franse filmmaker François Ozon, over seksueel misbruik binnen de katholieke kerk. De advocaten van de pedofiele priester uit Lyon proberen momenteel in Frankrijk de release van de film tegen te houden – een rechtbank zal oordelen of de film op 20 februari uitgebracht mag worden. ‘Deze prijs helpt ons hopelijk de stilte te bevechten’, aldus Ozon in Berlijn.

Tijdens een Berlinale waarin vrouwen een prominente rol kregen toegewezen, vielen ook vrouwelijke regisseurs in de prijzen – het knappe Systemsprenger van de Duitse regisseur Nora Fingscheidt won de Alfred Bauer-prijs, voor innovatieve cinema. En haar landgenoot Angela Schanelec won de Zilveren Beer voor de beste regisseur voor de vervreemdende, volgens sommige critici hopeloos pretentieuze film Ich war zuhause, aber…

Roberto Saviano, de al jarenlang door de maffia bedreigde schrijver van Gomorra, mocht samen met Maurizio Braucci en Claudio Giovannesi de Zilveren Beer voor beste scenario in ontvangst nemen voor La Paraza dei Bambini.

Twee van de Nederlandse films werden zaterdagmiddag al genoemd: binnen het Generation-programma beloonde de kinderjury #pestverhaal van Eef Hilgers met een special mention voor de beste korte film en de internationale jury deelde een special mention uit aan Mijn bijzonder rare week met Tess van Steven Wouterlood.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden