Sympathiek, maar het muzikale allegaartje wil geen eenheid worden

De jonge Manoj Kamps toont vanachter de piano zijn bijzondere dirigeerkunst.

De pianist Manoj Kamps.Beeld Chantal Bekker

Voor jonge zangers is het, zeker in cultureel minder weelderige tijden, lastig om ervaring op te doen op het operapodium. Opera's zijn meestal gigantische producties, ervaren diva's en divo's zijn er genoeg. Muziektheater van het kaliber 'vlakkevloer', waar pas afgestudeerden hun nog jonge stemmen kunnen smeren, is er weinig. Veel grote operahuizen hebben daarom een academie met een talentprogramma, zoals De Nationale Opera talent. Uit deze kweekvijver ging vorige week, in samenwerking met andere Europese opera-academies, de voorstelling Be with me now in Nederlandse première, na eerder deze zomer tijdens het prestigieuze Festival d'Aix-en-Provence te hebben gespeeld.

Met vijf zangers en slechts vier instrumentalisten leek de avond vooral bedoeld als een gelegenheid tot talent spotten. 'A quest for love across European Opera' luidde de ondertitel, een Songfestival-achtige slogan die samenhang probeerde te verlenen aan een voorstelling waarin twaalf totaal verschillende aria's werden opgediend, van Mozart en Händel tot hedendaagse componisten Daan Janssens en Vasco Mendonça.

Sympathiek

Op een videoscherm is te zien hoe Tamino (een nog wat wankele Gwilym Bowen) op zoek gaat naar zijn verloren liefde Pamina , beide personages uit Mozarts Die Zauberflöte. Hij reist door Europese steden, waar hij 'mythische muzieklocaties' aandoet. Tussendoor zingen de overige zangers liefdesaria's, in een charmant onnadrukkelijke regie die moet uitstralen dat alles is geïmproviseerd. Je zou denken dat er geen geld voor was, als de lijst subsidiënten niet zo lang was. Zogenaamd low budget: misschien wel het meest hedendaagse regieconcept denkbaar. Sympathiek, maar het muzikale allegaartje wil geen eenheid worden.

Het talent sneeuwt in ieder geval niet onder. Sopraan Maartje Rammeloo toont haar veelzijdige stem, die zowel warmte geeft aan een aria van Lambert (1689) als precisie in de kwarttonen bij Mendonça. In dat laatste lied, met een tekst van Philip Larkin, toont Manoj Kamps vanachter de piano ook eindelijk zijn bijzondere dirigeertalent: met zijn lange slanke armen als spinnenpoten en dito vingers kleurt hij de muziek tot in de details.

Be with me now

Grachtenfestival en De Nationale Opera talent.
Regie: Julien Fisera
Muzikale leiding: Manoj Kamps
17/8 Pathé Tuschinksi, Amsterdam. T/m 19/8.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden