SXSW: Winkelen en sociale media gouden combinatie

AUSTIN - Winkelen en sociale media zijn een goede combinatie. 'We zijn altijd social shoppers geweest, mond-tot-mondreclame heeft immer een grote invloed gehad op ons koopgedrag. Op het internet is hier een heel nieuw terrein voor ontwikkeld.' Dit zegt onderneemster Willo O'Brien op de nieuwe-mediaconferentie South by Southwest Interactive in Austin, Texas.

Austin, Texas. © Heleen van Lier

Online shoppen heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen, omdat het handig is en tijd kostbaar. Consumenten kunnen online makkelijk vergelijken en veel winkels bekijken, waardoor ze zeker weten dat ze het product voor de beste prijs krijgen.

Maar het probleem dat zich voordoet bij deze gerichte manier van winkelen, is dat kopers moeilijker verleid kunnen worden méér dingen te kopen. Of door etalages en vitrines dingen te kopen waar ze helemaal niet naar op zoek waren.

Groupon
Om consumenten de ogen te openen voor nieuwe producten, is er een opmars van online marketing tools, zoals de aanbiedingensite Groupon. Deze introduceren producten of diensten waarvan consumenten niet wisten dat ze deze wilden hebben. Ook sociale media hebben hier volgens O'Brien een grote invloed op: 'Twitter en Facebook zijn een grote kans voor winkels; de kracht van sociale netwerken is dat vrienden een grote invloed hebben op het koopgedrag. Als iemand zijn of haar nieuwe aankoop op Facebook post, dan denken vrienden: Dat wil ik ook hebben.'

Diensten die hierop inspelen schieten als paddenstoelen uit de grond. Zoals Blippy, een site waarop je kunt zien wat je vrienden hebben gekocht en Shwowp, waarmee je je eigen aankopen kunt delen met vrienden. De applicatie Showsavvy brengt die voordelen van winkelen op het internet ook naar de fysieke winkels. Door producten te scannen in de echte winkel, kun je direct de recensies van het product vinden of kun je controleren of het ergens anders voor een betere prijs te vinden is. Via Followstyle kun je in de winkel een foto maken van een nieuwe outfit en direct op sociale netwerken posten om aan mensen te vragen wat ze ervan vinden. 'Dit zijn bruggen tussen de winkelruimte en de onlineruimte', zegt O'Brien,

Volgens O'Brien is het beloningssysteem heel belangrijk om te stimuleren dat consumenten over een product of merk praten, of recensies achterlaten. De klant is meer koning dan ooit, en kan winkels maken of breken op het internet. Daarom adviseert O'Brien: 'Beloon ze voor hun betrokkenheid. Hoe meer er over een product gesproken wordt, des te meer is het zichtbaar.'

Zo zijn ondernemers aan het experimeteren met 'affiliate systemen', als iemand iets via jou koopt, dan krijg jij een deel van de opbrengst. Op die manier wordt iedereen een beetje verkoper.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.