Swingend Oostblok op Eurosonic/Noorderslag

Popmuziek in het voormalige Oostblok, waarop Eurosonic dit jaar focust, staat nog in kinderschoenen. Maar niet lang meer.

Hoe pril de popcultuur in Bulgarije, Servië en Kosovo ook moge zijn: festivals organiseren kunnen ze, zoals het Exit Festival in Servië Beeld x

De nieuwe plaat van Madonna of Kanye West? Die is het eerst verkrijgbaar in Roemenië. Maar helaas voor Madonna en Kanye West niet als keurige cd in een knisperend cellofaantje. In de voormalige Oostbloklanden verschijnen de nieuwe, grote popplaten vooral als geripte kopieën op de markt. De legale handel in geluidsdragers is in de landen van Centraal en Oost-Europa ('CEE-landen' genoemd, afgekort van Central and Eastern Europe) van de bedroevendste en dus zorgwekkende soort. De pop- en muziekindustrie in oostelijk Europa bevindt zich nog een beetje in de ontwikkelingsfase, omdat de jongerencultuur achter het toenmalige IJzeren Gordijn nu eenmaal wat laat op gang kwam.

Toch gloort er hoop voor de popsector in Polen, Bulgarije, Slovenië, Roemenië, Tsjechië en nog zo wat landen in de oostelijke regio. Allereerst omdat die regio dit jaar dient als het jaarlijkse 'focusland' voor Eurosonic, dat dus flink wat Oost-Europese bandjes de Groningse podia opduwt. Maar ook omdat Eurosonic in samenwerking met een groot aantal Centraal- en Oost-Europese popfestivals al jaren een stimuleringsbeleid voert, in een talentenuitwisselingsprogramma dat bandjes de kans geeft ook eens buiten de eigen landsgrenzen op te treden.

Dit CEETEP-project (Central Eastern Europe Talent Exchange Program) loopt sinds 2006 en culmineert dit jaar in optredens van ruim twintig bandjes in Groningen. Bandjes die dus al ervaring hebben opgedaan op festivals met welluidende namen als het Tsjechische Rock For People en het Letse Positivus Festival.

Carnival Youth

De veelbelovendste band van alle CEE-bandjes op Eurosonic is Carnival Youth uit Estland. Hun debuutplaat No Clouds Allowed staat vol hypercharmante - en niet onbelangrijk: in het Engels gezongen - popliedjes die vooral doen denken aan Arcade Fire, maar ook aan de akoestische pop van Mumford & Sons. Luister maar eens naar de zomerse melancholie in Never Have Enough en het wat meer opzwepende en instant vrolijk stemmende Octopus.

13/1, Huize Maas

Oost-Europese popfestivals

Want hoe pril en wankel de popcultuur in Bulgarije, Servië en Kosovo ook moge zijn: festivals organiseren kunnen ze er. De laatste jaren zijn de Oost-Europese popfestivals nogal in trek, zelfs bij verwende westerse festivalgangers. De route naar het Sziget Festival in Boedapest wisten we al te vinden, maar het pop- en dancepubliek trekt tegenwoordig ook graag naar Exit in de Servische stad Novi Sad en naar het Off Festival in het Poolse Katowice.

De programmering van bijvoorbeeld Exit is wonderbaarlijk avontuurlijk. Exit brengt grote én obscure dance, naast hiphop en brute metal. Een vreemde maar best opwindende combinatie. En ook het Off Festival in Katowice zoekt muziekplezier in de marges van de pop. Dat festival werd in 2006 opgericht door de Poolse indieband Myslovitz en wie die band een beetje kent, snapt ook de koers van het festival.

Chloe Martini

Precies wat je niet zou verwachten uit Warschau en daarom wel zo leuk: de supergladde house en r&b van danceproducer Chloe Martini. Er is werkelijk niets Pools aan een nummer als Get Enough, dat zwelgt in analoge synthtapijten, sexy baslijntjes en opvrijende zuchtvocalen van nu eens een man (Peter Lyons), dan weer een vrouw (Alyss). Live sleept Martini ook een zangeres én een bassist mee het podium op. Wij zijn benieuwd.

13/1, Vera, 14, Simplon

Myslovitz is een van de grote alternatieve popgroepen uit de Oostelijke regio van de afgelopen decennia - een aantal stevige metalacts even buiten beschouwing gelaten. De band maakt intellectuele en politieke Poolse popliedjes, met Radiohead en alternatieve indierock in het achterhoofd. Op zijn festival te Katowice boekt zanger Artur Rojek nu bands als Fuck Buttons, Merzobow, Swans, Mogwai en The Flaming Lips.

Het is met dit soort line-ups in het achterhoofd opmerkelijk - en ook wel jammer - dat veel CEE-bandjes op Eurosonic toch lijken te blijven hangen in de wat ouderwetse muzikale genres. Er komt veel polka-achtige punk, ska en folkrock voorbij, met harmonica's en koperblazers. Maar gelukkig hebben de programmeurs van Eurosonic ook de vooruitstrevende bandjes weten te vinden, die experimenteren met elektronica en synthpop, met noise en neoklassiek. En die binnenkort wellicht rammelen aan de poorten van de westerse popclubs en -festivals. Opgelet dus, de komende dagen in Groningen.

Ti

Gonzende reverbgitaren, ritmisch drumcomputertje, donker grommende baslijnen. De Servische band Ti lijkt opgericht om de smaak van het Servische popfestival Exit te vieren, want maakt elektronische pop en postpunk, in het woeste verdwaallandschap ergens tussen dance en rock. Het duo doet dat live het liefst in pyjama en op sandalen, zoals blijkt in de clip bij het nummer Kolika Dana. Als ze in Groningen maar wat warms aantrekken.

14/1, Praedinius Gymnasium

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden