Sweet Country is veel meer dan een geschiedenisles over Australië

Film (drama/western)

Het bittere, meeslepende Sweet Country is veel meer dan een geschiedenisles. Warwick Thornton bewijst opnieuw zijn talent voor het vertellen van verhalen en zijn oog voor schoonheid.

Beeld .

'Blackstock' noemt hij de Aboriginals: zwart vee. En of hij er een paar kan lenen, want hij heeft hulp nodig. Harry March (Ewen Leslie) maakt geen goede indruk wanneer hij komt kennismaken met Fred Smith (Sam Neill), een religieus man die zijn werknemers beslist niet als dieren beschouwt. 'Wij zijn allen gelijk in Gods ogen', zegt hij.

Smith is een uitzondering in de outback van Australië, waar in 1929 onder de blanke kolonisten bar weinig respect leeft voor de inheemse bevolking. Maar March, zijn nieuwe buurman, maakt het wel heel bont. De eenzame oorlogsveteraan heeft een kwade dronk en een diepe minachting voor de Aboriginals. Tegen beter weten in laat Smith zijn betrouwbare hulp Sam Kelly (Hamilton Morris) en diens vrouw Lizzie (Natassia Gorey-Furber) met March meegaan om te helpen bij het aanleggen van een omheining.

Het loopt niet goed af. Sweet Country, de tweede speelfilm van regisseur en cameraman Warwick Thornton, mondt uit in een klopjacht op Sam Kelly. De tocht voert door een majestueus, maar onbarmhartig landschap. De overweldigende natuur eist een hoofdrol op in de film, gesteund door de geluidsband: Thornton gebruikt geen filmmuziek, waardoor de omgevingsgeluiden des te indringender zijn.

In deze verzengende woestenij is het ieder voor zich. Sweet Country is een western zonder eenduidige morele scheidslijn. Iedereen heeft zijn eigen trauma's, vastgeroeste denkbeelden en overlevingsstrategieën. Thornton - zelf Aboriginal - legt ze op fenomenale wijze bloot, met gelijke doses woede en begrip, en vooral met nietsontziende helderheid. Van zo ver komt Australië, laat hij zien. Dit was, minder dan een eeuw geleden, hoe het eraan toeging. Geen wonder dat de problemen van de Aboriginals nog altijd groot zijn.

Drama/western
Regie: Warwick Thornton
Met Hamilton Morris, Sam Neill, Bryan Brown, Tremayne Doolan, Trevon Doolan, Natassia Gorey-Furber.
110 min., in 16 zalen.

Het is een noodzakelijke boodschap, want het gewelddadige verleden van Australië wordt niet graag onder ogen gezien. Maar het bittere, meeslepende Sweet Country is veel meer dan een geschiedenisles. Na zijn indrukwekkende speelfilmdebuut Samson and Delilah (2009), dat zich afspeelde in een hedendaagse Aboriginalgemeenschap, bewijst Thornton opnieuw zijn talent voor het vertellen van verhalen en zijn oog voor schoonheid. De regisseur kent het gebied waar Sweet Country zich afspeelt goed; hier, rondom Alice Springs, groeide hij op. De liefde voor het land spreekt uit zijn camerawerk.

Een even scherpe blik heeft hij voor de mensen die zich proberen te verhouden tot de natuur. De een met ontzag, de ander vanuit overmoed, een houding die weerspiegeld wordt in hun omgang met elkaar. In Sweet Country woedt geen strijd tussen goed en kwaad, maar tussen wreedheid en eerbied.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.