recensie Film

Suspense en slimme plotwendingen maken No Date, No Signature spannend, maar de film is óók een parabel vol grijsschakeringen (vier sterren)

Een rechtbankdrama dat zich bijna volledig buiten de rechtbank afspeelt – dat is No Date, No Signature. Pas helemaal aan het eind van de film belandt hoofdpersoon Kaveh (Amir Agha’ee) voor een rechter, die zal oordelen over zijn schuld. Maar eigenlijk is alles wat daaraan voorafging een uitnodiging aan de kijker om een vonnis uit te spreken.

Beeld uit het rechtbankdrama No Date, No Signature.

Niet dat dat zo makkelijk is: No Date, No Signature is een doolhof van wreed toeval, nalatig handelen en onbeholpen goede bedoelingen. Wie is daadwerkelijk schuldig aan de tragische dood van het jongetje Amir? Kaveh, een forensisch arts, heeft redenen om te denken dat hij dat is. Zijn auto schampte de brommer waar Amir achterop zat. Al kon hij niets doen aan de aanrijding, en al oogde het jongetje daarna gezond, hij blijft zichzelf het ongeval kwalijk nemen.

Ondertussen is de ex-vrouw van Kaveh, die als patholoog-anatoom in hetzelfde ziekenhuis werkt, overtuigd van een andere doodsoorzaak. Daarmee zadelt ze de vader van Amir op met schuldgevoelens van een heel andere orde: het soort dat een uitweg zoekt in agressie, omdat er nauwelijks mee te leven valt. Het is een gecompliceerde zaak met alleen maar verliezers.

De tweede film van de Iraanse regisseur en scenarist Vahid Jalilvand is onmiskenbaar beïnvloed door het werk van landgenoot Asghar Farhadi, de maker van de Oscarwinnende drama’s A Separation (2011) en A Salesman (2016). Net als Farhadi gebruikt Jalilvand suspense en slimme plotwendingen om zijn publiek bij de les te houden. En net als in Farhadi’s films draait het vooral om het doorgronden van de menselijke aard. Dat laatste is ook een vorm van lijfsbehoud, want de Iraanse censuur is streng en ieder maatschappelijk thema kan worden uitgelegd als kritiek op het regime.

Ondertussen staat er veel meer op het spel dan de vraag wie wat gedaan heeft. No Date, No Signature is een rijke morele parabel vol grijsschakeringen – ook in visuele zin, want met zijn uitgebleekte kleurenpalet laat Jalilvand het stoffige, stedelijke Iran nog grauwer ogen dan anders.

Zou Kaveh soms iets anders op zijn geweten hebben, dat hij zichzelf zo zwaar probeert te straffen? Knap acteerwerk en scherpe dialogen houden het drama spannend, terwijl Jalilvand stiekem toch vragen opwerpt over klassenjustitie, man-vrouwverhoudingen en repressie. Dat getuigt van moed en talent.

No Date, No Signature

Drama

4 sterren

Regie Vahid Jalilvand.

Met Navid Mohammadzadeh, Amir Agha’ee, Hediyeh Tehrani, Zakiyeh Behbahani.

104 min., in 13 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden