Suspense en razende gymnastiek

Opera..

Tristan zagen we tot dusver nog nooit in slaap vallen als Isolde innégligé aan kwam zetten. En wat de kroeg in Verdi's opera Falstaffbetreft, is het wachten nog altijd op een herbergier die de bestellingopneemt met een dubbele salto voor-en achterwaarts.

Dat dat best kan, een Liebestod met snakerijen, en horeca methogeschoolgymnastiek, weten we dankzij het Peking Opera Ensemble uitShanghai, dat in Amsterdam onuitwisbare indrukken heeft achtergelaten. Eeninleider maakte al duidelijk dat Chinese conventies anders zijn: hetConcertgebouwpubliek, gedrild in hoestvrij luisteren, kreeg 'een fijngesprek met uw buurman' toegewenst. Er werd weinig gebruik van gemaakt,want de kunsten van de Peking Opera uit Shanghai bleken adembenemend.Muzikale spanningen, opgeroepen met gierende gongs en bekkens onderaanvoering van een klepperende trom, ontlaadden zich op het podium in eenspectacle coupé van grote variëteit.

Want dat er verschil zat tussen de suspense van een 'nachtelijkzwaardgevecht' van klant en herbergier, tegenover de tragiek van een'concubine' die haar door vijanden belaagde Prins Veroveraar smeekt haarte doden, moest iedereen inzien. Ontroerende gelaagdheid, zeker in westerseogen, zat in de gestalte van de Veroveraar. Uitgedost als een kerstboom enbeschilderd met gezichtskleuren die de Pekingopera pleegt te reserverenvoor de ware potentaat, bleek de acteur Gao Mingbo, boven knievedelklankenuit, te zingen met de indringendheid van een zaag die door een boom wordtgehaald.

De verleiding is groot vormen van naïviteit te zien in het falsetterenen het keelschrapen op toonhoogte van de Peking-opera, maar in dit genrewordt niets aan het toeval overgelaten. Neem de grote Koning Aap-zanger YanQingguo. Belaagd door martiale bewoners van het hemelrijk, wist hij zeallen op de eigen wapens af te troeven (zwaard, knots, hoepel, hellebaard)en bovendien de zaal in katzwijm te brengen met razend helikopterwerk vanzijn vechtstok.

En toen moest zijn optreden als Polonius in de Shanghaise versie vanHamlet (ofwel De wraak van prins Fu Xiru) nog komen. Voor dat spektakelwerd een aparte avond uitgetrokken.

Roland de Beer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden