Nieuws Stripboeken

Suske en Wiske stellen eigentijdse vragen over techniek en sociale media

Ruim een jaar geleden kregen Suske en Wiske nog een make-over en werden ze ook wat eigentijdser gemaakt. De eeuwig jeugdige Vlaamse striphelden gingen in hun avonturen meer techniek gebruiken om tegemoet te komen aan de belevingswereld van nieuwe generaties fans. Maar in het nieuwste stripalbum BRBS 2.0 stellen Suske en Wiske de nodige ethische vragen bij moderne technologische ontwikkelingen als robotisering en artificiële intelligentie.

Het omslag van de nieuwe stripalbum van Suske en Wiske. Foto Studio Vandersteen

Aanleiding is een nieuwe uitvinding van professor Barabas, de bebrilde  wetenschapper met witte baard en laboratoriumjas en nu een zwarte coltrui aanheeft als een soort Steve Jobs. In de loop der jaren was Barabas verantwoordelijk voor bekende innovaties als de teletijdmachine en de gyronef (een soort helikopter).Hij heeft een persoonlijke assistent uitgevonden in de vorm van een zwevende bol, die alle andere digitale apparatuur overbodig maakt. De opdracht van dit nieuwe hightech apparaat is simpel: maak de mens gelukkig.

Al snel blijkt echter dat geluk niet voor iedereen hetzelfde betekent en afhangt van veel onverwachte factoren. Het gaat snel mis. Als de zwevende bollen vinden dat de mens verkeerde keuzes maakt voor zijn geluksgevoel, nemen ze de controle over en moeten Suske en Wiske in actie komen. 

Volgens scenarioschrijver Peter van Gucht, die samen met tekenaar Luc Morjaeu  tegenwoordig de door de Belgische tekenaar Willy Vandersteen in 1945 bedachte stripreeks verzorgt, is de boodschap in BRBS 2.0 dubbel. ‘Enerzijds is Big Brother steeds meer aanwezig in onze maatschappij. Het internet houdt ons surfgedrag in de gaten en stemt de reclameboodschappen die ze ons doorsturen daarop af. Bovendien zitten we met zijn allen heel erg vaak op het net dus krijgen ‘ze’ daar steeds meer de kans toe. In dit album zoeken we wat dat betreft de extremen op. Wat als Big Brother het overneemt, gewoon omdat het beter denkt te weten wat we willen?’

Beeld uit het nieuwe Suske en Wiske stripalbum BRBS 2.0 Foto Studio Vandersteen

Anderzijds relativeert het nieuwe Suske en Wiske-verhaal volgens Van Gucht het begrip geluk. ‘Het is iets waarnaar we allemaal op zoek zijn zonder te weten wat het precies is. We weten wel wat we graag zouden willen, maar of het ons gelukkig maakt, valt te bezien. En als we er gelukkig van worden, hoe lang duurt dat dan? Of erger nog, maakt de zoektocht naar dat ongrijpbare gevoel ons niet ongelukkiger? Geluk is een emotie die komt en gaat. Die zich manifesteert ten opzichte van negatieve emoties zoals licht tegenover donker. Een ‘eeuwigdurend’ geluksgevoel, zoals de uitvinding van Barabas, ons wil voorschotelen, is dan ook niet mogelijk.’ 

Overigens stellen Suske en Wiske niet voor het eerst vragen bij de moderne technologie en wijzen ze op de gevaren van de wetenschappelijke vooruitgang. Ook in strips als De sinistere site en De kaduke klonen wezen Suske en Wiske op bijvoorbeeld de gevaren van het internet en de kloontechniek. Daarnaast roerden Suske en Wiske zich decennialang in andere maatschappelijke en sociale kwesties als milieuvervuiling, ontwikkelingssamenwerking, opvoedproblemen en de strijd voor bedreigde diersoorten als zwarte neushoorns en walvissen. 

Wat dat betreft, hebben Suske en Wiske altijd de vinger aan de pols gehouden,  meent Van Gucht. Al is het thema van BRBS 2.0 iets wat juist de jongeren van nu  bezighoudt. ‘De bol van Barabas is de iPhone van de toekomst. Maar het verhaal toont ook de gevaren van een té aanwezige of dominante elektronische personal assistent. Ik ben er ook van overtuigd dat we niet ver verwijderd zijn van dit toekomstbeeld.’

Beeld uit het nieuwe Suske en Wiske stripalbum BRBS 2.0 Foto Studio Vandersteen